Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mikael70

Är Mercury Optimax att rekommendera ??

Rekommendera Poster

Hej !

Har för tillfället en Busterbåt med en Yamaha fyrtakt som alltid fungerat klanderfritt men har fått ett prisvärt erbjudande på en ny Ryds 620 med en Mercury Optimax 115 med årsmod 2008. Yamaha har ju ett rykte om sig att vara av hög kvalite men hur är det med Mercury Optimaxarna ? Har hört att dom haft en del problem med tändspole o dyl redan efter få timmar.

Vore tacksam att få höra vad Ni tycker som har eller har haft dessa motorer samt så vill jag även höra vad Ni har att säga vad gäller motorstyrkan kontra denna båt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 2005:a å inte (peppar peppar) haft några problem. 

Har du en bra handlare/service i närheten så är det nog inget att oroa sig för oavsett. Alla märken har väl sina problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att någon svarade.Du har oxå en 115 hk på din, eller? Gör den 35 knop som min handlare påstod ? Tycker du den är stark nog för 3-4 st ibåten då man åker vattenskidor eller madrass efter ? Vill höra alla åsikter hos dig o alla andra som har ngt att säga om båten o motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köppte en Optimax 90 -07a i somras och har kört 70h utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, 115Hk. Den är stark. Gör 38 knop på våren. 33-35 på hösten. En del påväxt.

Min båt är ju lite mindre än din.

Har inte dragit något efter den men när vi är 5-6 i båten behöver jag sällan dra på max någon längre stund om ens max för att komma upp i planing.

Har standard propp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...