Tess 2 Postad 4 September , 2012 Hej. Är spekulant på en båt med dessa motorer, 2 st AQ170A. Vet att det pratats mycket både för och emot motorn, men ni som kan dessa motorer, kan ni dels kika på bilden samt beskriva för och nackdelar. Med bilden menar jag om ni ser något positivt/negativt på motorerna. Vet att det är lite svårt att se på en bild men kanske den säger något. Problemen brukar väl snarare vara inuti topp, kylkanaler mm, men nu räcker det med en visuell besiktning. Ingen problem med motorerna i nuläget enl ägaren. Kan också nämna att motorerna blev monterade 1997, fabriksrenoverade sägs det. Inga papper på det så det får man ta med en nypa salt. Kommer också att göra komptest. Något annat att tänka på? Tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 September , 2012 Det är positivt att motorerna är färskvattenkylda med värmeväxlare, så att man slipper havsvatten i motorn, om motorn var i prima skick 1997 borde korrosionen ha varit negligerbar hittils, även glykolblandningen som cirkulerar i motorn behöver bytas ibland men om vätskan i expantionskärlen ser klar och fin ut är allt förmodligen bra. Det är en gammal motor trots allt och det finns helt enkelt inga garantier på så gamla prylar. Reservdelar kan vara dyra och svåra att få tag på. Det bästa är om du gillar och kan pyssla om motorerna själv. Det är inte något bränslesnålt motorpaket det där, och tungt. Dubbla motorer och drev innebär att många servicekostnader fördubblas. En singel V8 i samma båt hade varit lättare och snålare och billigare att underhålla. Motorerna skall fungara helt problemfritt när du testar dom, då kan man tro på säljarens utfästelser, finns det småfix skall man dra öronen åt sig, det blir lätt storfix. I slutänden är det en fråga om pris, båten skall vara billigare än en likadan med modernare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 4 September , 2012 MartinX, tack för svar. Jo, det verkar bra och låter bra hittills och som sagt kommer jag även att göra komptest. Har inte tummen helt mitt i hand så visst kan jag fixa en del själv. Som du säger så vore det bättre med 1 V8 istället, men mycket jobb med det också. Men ett bra alternativ den dagen som motorerna börjar bli för dyra och jag vill behålla båten. Ett annat alternativ är 2 dieslar istället men det blir för dyrt. Då kan jag lika gärna leta annan båt. Har läst en hel del här om överhettningsproblem med dessa motorer, men vilka andra kända bekymmer bruka dyka upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 5 September , 2012 Jag hade en sån motor för många år sen, vilken sedemera byttes till en 5-liters V8. När det gäller överhettning tror jag inte att detta är vanligare på dessa motorer, däremot är de känsligare och en överhettning får ofta till följd att toppen skevar sig lite. Vi åkte på detta en gång med topppackningsbyte och planing av toppen som följd. Dessa motorer har tre förgasare och att få till synkroniseringen är kanske inte det enklaste men det är ju inte heller något som måste göras varje dag. Vill även minnas att det var ganska vanligt förekommande att någon del i förgasarlänkaget skar in i godset vilket gjorde att gasspjällen inte riktigt vill gå tillbaka helt, vilket resulterade i att tomgången ibland var mycket högre då förgasarspjällen inte stängde ordentligt. Tror det har skrivits om detta på marinan.com för många år sen och att någon löste det med en extra fjäder för att få tillbaks länkaget... Var några år sen så detaljerna är inte helt klara :-) Gången på motorn tycker jag var fantastisk. Mycket tystare och med vibrationsfritt än V8'an vi bytte till. Vad jag har hört är att det kan vara knepigt med delar, och att t.ex. en kyllimpa kostar multum. Hade aldrig behov av att byta men kanske kan vara värt att kolla. V8'orna är ju tacksamma ur den synpunkten, lätt och relativt billigt att få tag på delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser