Rolle74 0 Postad 13 Augusti , 2012 Hej, vad kan man förvänta sig för förändrade egenskaper om jag byter prop från 15x15 till 15x19? Motorn varvar för mycket, över 5000 rpm. Tror rek är 4400-4600 rpm. Toppfart ca 22 knop med semesterpackning. Båt: nimbus 28 dc Motor: aq271 Drev: 280 sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 13 Augusti , 2012 Min gissning är att det blir för tungt och att du kommer att varva väl lågt med en 19. Prova isåfall en fyrbladig 17 istället men sannolikt blir det en trebladig 17. . . MEN jag gissar bara och utgår från min egen båt med merc 260 hk... Ring nån propellerfirma, dom jag haft med att göra har undantagslöst varit bra att ha med att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 13 Augusti , 2012 Det skiljer ung 500 varv/min mellan 14x19 och 14x21 med 2.15:1 (4cyl) utväxling i drevet. Bara att räkna, du har 1.61:1 i ditt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 2 Januari , 2013 hur är räkneformeln då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Januari , 2013 Prova med denna: http://www.go-fast.com/Prop_Slip_Calculator.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 3 Januari , 2013 Att beräkna den ungefärliga varvtalsskillnaden mellan två propellrar med olika stigning är ingen särskilt avancerad formel. Man kan som tumregel räkna med ca 250 rpm/tum. Här är hur det kommer sig: Den vägsträcka en propeller skruvar sig fram i vattnet kan skrivas som: K x varvtal x stigning Där K är en konstant som beror av motorns effekt, utväxling, toppfart och en massa andra saker som kan antas inte ändras särskilt mycket vid byte av propeller till annan stigning. Vid jämförelse av två propellrar med olika stigning kan formeln skrivas om som varvtal1 x stigning1 = varvtal2 x stigning 2 dvs varvtal 2 = (varvtal 1 x stigning 1)/stigning 2 Tar man TS siffror som exempel ger ett byte från 15 till 19 en varvtalssäkning varvtal2 = 5000 x 15/19 = 3950 Dvs ca 1000 rpm, vilket motsvarar ca 250 rpm/tum stigningsförändring. Detta funkar som tumregel och man slipper då att fundera över utväxling och slip m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser