flipperflashmarre 0 Postad 20 Juli , 2012 Har en flipperflash med en volvo b23 med original effekt men skulle vilja höja effekten lite. Dock utan att ruinera mej helt. Har läst lite om förgasarbyte och olika kammar men det kan bli en ljungel.Är det nån som har någon bra ide eller synpunkt?? :J) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 20 Juli , 2012 Måste jo finnas spaltmeter om detta ämnet... Klassikers är jo att plana toppen, byta kam och eventuelt byta förgasare. Detta brukar je en moderat effekthöjning, vilket du ville. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperflashmarre 0 Postad 20 Juli , 2012 Jo det e väl lite så jag hade tänkt, men det är hur mycket man ska ta på toppen och vad för sorts kam förgasasre osv. någon har säkert testat lite.Hade själv en Amazon med b18 i tonåren som man bonntrimma lite så ideerna finns ju.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 62 Postad 20 Juli , 2012 Trimmar du en gammal motor brukar livslängden bli mycket kortare. Speciellt om den sitter i en båt. (jämförelsen med att en marinmotor kör i uppförsbacke hela tiden) Ska du trimma båtmotorn så bör den vara mycket frisk eller nyrenoverad. Trim med förgasare brukar ge ökad bränsleförbrukning men med rätt val och inställningar kan de t.o.m ge lägre förbrukning. Synpunkter. Men givetvis kul med lite mer vrid, speciellt om båten har besvär med att gå upp i plan med lite last samt ha kraft till bra marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 20 Juli , 2012 Det kommer bara att kosta pengar utan att ge så mycket utdelning. Det är en ganska liten motor och en marinmotor kan man inte trimma på samma sätt som en bilmotor eftersom man inte kan offra bottendraget på samma sätt utan att körbarheten blir lidande. Det finns inget magiskt sätt att klämma ut mer effekt vid samma varvtal på en given slagvolym, annan kamaxel och förgasare kan hjälpa lite men volvos konstruktion är redan ganska optimerad, jämför litereffekten med V8 motorer så ser du att den redan ligger ganska högt, om man vill att effekten skall öka så det känns måste man antingen öka varvtalet eller överladda, båda alternativen kommer att kosta mer än att hitta en begagnad större motor med mer effekt. En AQ171c med 167 hästar är max vad volvo klämde ur B230 blocket, 16 ventilers topp, 2,5 liters slagvolym med vevaxel med större slag, konstig(dyr) avgaslimpa. Passar rakt ner i din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser