Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
grigard

Johnson 2 takt 40hk

Rekommendera Poster

Hej  Jag har problem med min båtmotor. Det hela börja med att den larma för no oil.Stängde av starta sen gick den som den skulle igen par minuter innan det börja larma igen.

Det är separat oljetank och olja i den.

Tog mig iaf till bryggan och dagen efter när jag skulle felsöka larma den för no oil igen och gick ner på S.L.O.W som är ett felsäkertläge.

Idag var en kunnigare person än jag ner och titta på motorn och vi konstatera att den får olja så vi sticker ut och åker. Den får för lite bensin så vi får pumpa bensin och då börjar den gå normalt igen.Åker en stund och allt verkar bra tills vi ska anlägga vid bryggan då börjar no oil larma igen.

Någon som har en ide va det kan vara för fel, Iaf putta en i vilken riktning man ska börja?

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryck i oljetanken proppfull med ojla och prova. Eller så kopplar du ur den och blandar olja i bensinen. Iaf prova koppla ur den se om det blir bra/bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur det är med Johnson, men min Yamaha larmade för skitigt oljefilter.

En annan möjlighet är en trasig givare.

Jag föreslår att du blandar i 2% olja direkt i bensinen under tiden dun experimenterar så att du inte riskerar några motorskador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart sitter givaren för oljeblandningen på motorn och hur ser den ut? Tycker inte att den larmar konsekvent. Nu kunde jag åka en bra stund innan den larma. Har blandat olja i bensin tanken och nu blå rycker motorn så olja får den. Tänkte om man skulle testa att köra rengöring i bensin. Kan det vara dåliga slangar så att den får tjuvluft? Kom med ideer! //Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått nog.

Hur kopplar jag ur vro pumpen och larmet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska gå tre små kablar från vropumpen som går till en kontakt. dra ur den så e det klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...