Gäst Patrik Postad 30 Juli , 2002 Tja!! Jag har en liten sport båt med en Volvo AQ 130 med 280 drev. Nu till mitt problen! Den känns trött i starten men när jag väl har fått lite varv på motorn så smäller det bara till och då går den bra. Det sitter en k kam i den nu men jag har hört att det ska vara en p kam! Är det någon som vet om det är någon större skilnad på P och K kammen? Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart E Postad 31 Juli , 2002 Har du kollat ventilspelet? Du tappar mycket effekt om någon ventil inte har rätt glapp. Jag har hört att man tappar ca 500 varv med en k-kam jämfört med en marinkam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Rantala Postad 4 Oktober , 2002 VP AQ130 motorer skall ALLTID ha C-kam, det står i min verkstadshandbok, själv har jag A-kam, på min AQ130C, för min C-kam slets sönder efter vatteninsläpp i motorn, men P eller K-kam låter nog fruktansvärt, den tror jag att inte håller hemskt bra... så sägs det allmänt om Volvo B20:ans kammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael W Postad 2 Juni , 2003 K-kam är väldigt vass på...och är till för högvarviga motorer dvs. trimmade bilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst john Postad 19 Augusti , 2003 har hört att de ska vara p-kam i marinmotorn för högt vrid. och i vanliga b18/b20 sitter det A-kam om det är enkelförgasare och C-kam med dubbelförgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 20 Augusti , 2003 K-Kam är inte vass, satt tom standard på sena 140or. P-kam är samma som K men med längre öppningstid för att få ut avgaserna i limpan som är trång. Ger lugn och trygg gång med bra vrid utan toppeffekt. S eller R kammar är vassa och ger massor av effekt först över 3000 varv. Ger ojämn tomgång så det är svåra att köra i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mark Postad 30 September , 2003 Hej, Har av en händelse en Ny Volvo original C-kam liggande. Pris 600kr ...först till kvarn 08-52059766 dagtid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik M Postad 30 September , 2003 Instämmer i vad John och Leif skriver. P-kammens anpassning mot avgaslimpan kände jag inte till. Låter vettigt! Om jag minns rätt satt K-kammen i sena insprutningsmotorer och ersatte D-kammen som hade gett en tendens till orolig tomgång på tidigare årsmodeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst emil Postad 31 Augusti , 2004 Monterar du en k-kam så måste kompen ökas. annars förlorar du allt bottendrag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser