Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Gäst Patrik

Kamaxel till Volvo AQ 130

Rekommendera Poster

Gäst Patrik

Tja!! Jag har en liten sport båt med en Volvo AQ 130 med 280 drev. Nu till mitt problen! Den känns trött i starten men när jag väl har fått lite varv på motorn så smäller det bara till och då går den bra. Det sitter en k kam i den nu men jag har hört att det ska vara en p kam! Är det någon som vet om det är någon större skilnad på P och K kammen? Tacksam för alla svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart E

Har du kollat ventilspelet? Du tappar mycket effekt om någon ventil inte har rätt glapp. Jag har hört att man tappar ca 500 varv med en k-kam jämfört med en marinkam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Rantala

VP AQ130 motorer skall ALLTID ha C-kam, det står i min verkstadshandbok, själv har jag A-kam, på min AQ130C, för min C-kam slets sönder efter vatteninsläpp i motorn, men P eller K-kam låter nog fruktansvärt, den tror jag att inte håller hemskt bra... så sägs det allmänt om Volvo B20:ans kammar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael W

K-kam är väldigt vass på...och är till för högvarviga motorer dvs. trimmade bilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst john

har hört att de ska vara p-kam i marinmotorn för högt vrid. och i vanliga b18/b20 sitter det A-kam om det är enkelförgasare och C-kam med dubbelförgasare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif

K-Kam är inte vass, satt tom standard på sena 140or. P-kam är samma som K men med längre öppningstid för att få ut avgaserna i limpan som är trång. Ger lugn och trygg gång med bra vrid utan toppeffekt. S eller R kammar är vassa och ger massor av effekt först över 3000 varv. Ger ojämn tomgång så det är svåra att köra i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mark

Hej, Har av en händelse en Ny Volvo original C-kam liggande. Pris 600kr ...först till kvarn 08-52059766 dagtid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik M

Instämmer i vad John och Leif skriver. P-kammens anpassning mot avgaslimpan kände jag inte till. Låter vettigt! Om jag minns rätt satt K-kammen i sena insprutningsmotorer och ersatte D-kammen som hade gett en tendens till orolig tomgång på tidigare årsmodeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst emil

Monterar du en k-kam så måste kompen ökas. annars förlorar du allt bottendrag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...