Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
JuniBo

Monterar man reglagekabel såhär?

Rekommendera Poster

Hej,

På min båt går reglaget onödigt trögt tycker jag.

Efter lite efterforskningar så ser jag att reglagekabeln kommer in i aktern efter sedvanlig 90-graders böj men sedan börjar frågetecknen. Kabeln passerar utgångshålet till tuben med kablar som går till motorn och gör sedan helt om dvs en u-sväng. Eftersom det trångt att komma åt kan jag inte uppskatta radien på u-svängen men den ser snäv ut.

Efter u-svängen går den sedan ut i tuben och till motorn. Tuben i sin tur ser ut som en svanhals ungefär, så bara där borde ett visst motstånd uppstå.

I mina ögon ser det skumt ut men vad tycker någon som kan/vet hur det skall vara?

(Fyra år gammal båt av känt fabrikat, installerad av märkeshandlare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte visa en ritning eller foto ?

Böjradie för reglagekabler brukar vara specad, jag vet inte om det är 10, 15 eller 20 cm.

Om jag vore dig så skulle jag lossa reglagekablranas anslutningar i motorn och känna om de fortfarande går trögt. Gör de det så skulle jag öppna reglaget, lossa kablarna där och kolla om det är reglaget eller kablarna som går trögt.

På styrreglaget kan man normalt justera hur trögt skall reglaget vara, har du kollat denna justering.

Det finns gott om sk märkesmekaniker med två västerhänder med fem tummar i varje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade någon kabel som behövde radie 175 mm så det är väl i den storleksordningen. Min känsla att det är snävare draget i mitt fall, men jag skall försöka kolla noggrannare.

Det är inte justeringen i handtaget som är åtdragen, den är så lös den kan vara.

Jag bifogar en handritad bild ifall det är till någon ledtråd.

post-10011417-1394237129,7392_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att du får köpa längre kablage och fixa en anslutning utan brutala U-svängar. Så ser det ut på min båt.

post-29756-1394237129,8004_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...