Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
Whiskey

kört runt motor med gammak bensin!

Rekommendera Poster

Hej! Jag provstartade motorn, en b20 penta aq130 med gammal bensin säkert 5 år.. Den gick bra första gången utan missljud. Nu när jag skulle starta med ny bensin (bensinslangen ner i en dunk) Så vill den inte gå igång, eller jo, med hjälp av startgas, eller om jag snapsar rätt ner i förgasarna, Såg lite ut som soppapumpen inte gick helt först, men till slut började pumpa med rätt klent tryck.. Finns det någon sorts dräneringsplugg nånstans för att få ur den gamla soppan ur motorn? Eller nåt annat knep man kan testa för att få snurr på motorn? I övrigt så är den i fint skick.. tacksam för svar mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för förgasare? Om det är Solex, kan du skruva loss huvudmunstycket, om du vill tömma förgasaren. Men förmodligen behöver du göra rent i förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! ja det är dubba förgasare (solex)..

Jag är rätt kass på motorer & mek.

Men menar du att det kaske skulle räcka att skruva bort förgasarna mot motorn

(det röda blocket).. eller va de heter! Ha överseende med en äkta ultra-amatör på motorer =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va nere nu igen och tömde förgasarna på soppa och rengjorde! Då skutta den igång igen, :) högt mos Hur fixar man så det står att problemet är löst?

Senast ändrad av Whiskey | 15 juni 2012 | 11:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...