Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
Larsstefan68

Byte av reglage samt Växel och gasvajrar

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Bayliner 2858 med problemet att gas samt växelreglage på flybridge är extremt tröga, framförallt gasreglaget men växeln krånglar också ibland. Någon som har erfarenhet av liknande problem? Är det dyrt/ krångligt att byta reglage och vajrar?

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt sällan att själva reglaget går trögt, i de allra flesta fall är det vajrarna som är tröga. Någon gång händer det att går trögt i själva motorn.

Lossa vajrarna vid motorn och prova reglagen. Går det lätt, är det motorn. Går det trögt, lossa även vajrarna i reglaget och testa reglaget.

Är det vajrarna ska du byta till Extreme-vajrar. De löper mycket lättare och är mycket mer exakt.

Att lossa vajrarna brukar vara relativt enkelt, en saxpinne som man tar ut och lyfter ur en mässsingstärning. Att byta hela vajern kan vara ett elände. Klättra bakom paneler och skott och ställen man inte trodde fanns på båten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det för dig? Det har gått några år, och nu sitter jag i samma situation. Jag överväger att byta till engreppsreglage och kanske byta vajrar eftersom det går trögt från "flajjan".

/Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...