Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
peterlindberg

Växel- och gasreglage till Yamaha 28 hk äldre modell

Rekommendera Poster

Jag köpte en Cresent 418 med en Yamaha 28 hk, äldre modell. Det fanns ett växel- och gasreglage men jag har problem med att få det att fungera riktigt. Växeln fungerar men det är ingen gasökning när reglaget förs framåt. På motorn skall ju reglaget tryckas bakåt för att gasen skall öka och det får jag inte att fungera mha vajrarna. Enligt mig borde vajrarna gå åt olika håll, men som sagt jag får det inte att fungera. Förstår om det är svårt att förstå vad jag menar men kanske någon har stött på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt o förstå vad du menar.. Antingen är det nåt som inte hänger med i reglaget eller så är det felkopplat. Med vajrarna bortkopplade från motorn, åker dom in och ut som dom borde då? Åker gasvajern inte alls eller åker den åt fel håll...?

En del Yammor ska ha push to throttle och en del ska ha pull to throttle. Push innebär att vajern ska åka utåt (trycka) i motoränden när du gasar och Pull alltså tvärtom (dra). Vet inte vilket det är på din men som du beskriver det är det ju push. Oftast går detta att koppla om i reglaget, alternativt får en ombyggnadssats köpas.

Har reglaget och motorn jobbat ihop förr eller är det lösa delar du köpt som du nu försöker få o funka..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag fick veta att reglaget och motorn inte är synkade, men nu har jag vänt på en del till reglaget inne i motorn och det fungera perfekt.

Jag har nu en annan fråga:

Skall fören lyfta sig när man gasar, jag menar att den aldrig planar ut. Är motorn för svag? Är vinkel fel? Är det fel propeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...