aando 2 Postad 25 Maj , 2012 Jag har funderat på om det går att blanda i E85 i dieseln för att binda upp vattnet som kan va i tanken i.o.m att vatten löser sig i sprit. Om detta skulle funka borde inte bakterierna kunna växa till sig. Finns det någon begåvad som vet om det skulle funka och hur mycket man kan blanda i utan att förstöra motorn VP md3b / Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 25 Maj , 2012 Ingen aning om E85 skulle funka. Däremot undrar jag vilken effekt andra produkter på marknaden har, t.ex Hjertmans Bio-Protect 2 eller Biltemas Dieselbiocid. Är det någon som vet något om de produkterna. Mitt bränslefilter såg tydligen förskräckligt ut, sa serviceteknikern. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 25 Maj , 2012 Så länge era bränslefilter ser förskräckliga ut så gör filtrena som de ska! Bara att årligen byta ut dom så borde det inte vara några problem med bakterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 25 Maj , 2012 Finns lite trådar om detta redan på MG, men sammanfattningsvis är det så att biocider fungerar medan medel som inte innehåller biocider fungerar inte. Om Bio-protect 2 (trots sitt namn) innehåller biocider vet jag inte. Magnetfilter är totalt värdelöst. Biocider är ett gift som dödar bakterier i dieseln. Den tar inte bort redan bildad bakterieslem, det gör inget medel oavsett vad som står i reklamen. Bilden: sammanhängande slem som vuxit till en storlek av ca 5 cm. I tanken fanns ytterligare 10 ggr denna mängd i mindre storlekar. EDIT: svar till Thule: Slempropparna sätter igen insuget till bränsleröret och det kommer inte fram nånting ens till filtret. Hur ska en 5 cm slempropp komma igenom ett rör på 4-5 mm diameter? Senast ändrad av Paliswe | 25 maj 2012 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Maj , 2012 Jag har en separat dieseltank till värmaren som är lätt att inspektera. Den var klinisk ren från bakterier i våras. Grotamar använder jag i båda tankarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aando 2 Postad 27 Maj , 2012 Min tanke med det hela var att slippa gift och istället ta bort förutsättningarna för bakterierna att växa till dvs. få bort vattnet. Det känns inte helt rätt och stoppa i en massa gifter i bränslet utan låt bakterierna supa ihjäl sig istället. Man kanske kan ha mer än 2 promille i blandningen /Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Maj , 2012 Det finns ett sådant medel just för dieselbakterier. Payback drivmedelförstärkare, som innehåller etanol till största delen men också bor. Bor är giftigt (jmf borsyra, som användes på sjukhus förr i tiden). Etanolen tar hand om mindre mängder vatten och finfördelar den så att den kan följa med förbränningen ut. Bor finns naturligt i naturen men är också nyttigt för metallerna i motorn. Har man mycket vatten (så det syns i vattenavskiljaren) måste man suga ut den eller tömma tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aando 2 Postad 27 Maj , 2012 1L Payback 200-250:- 1L E85 10:- Det är ju en viss skillnad och frågan är ju om det skulle funka men man är ju lite för feg för att våga testa i.o.m ingen riktigt verkar veta. Annars skulle man ju även kunna testa t-röd och konserveringsmedel E285 vilket tydligen är bor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Maj , 2012 Det som saknas i E85 är bor som är osedvanligt svårt att blanda ut i en vätska. Det är boret som gör att bakterierna dör. Jag tror inte på bara E85 för då får man en massa bensin i dieseln. T-spriten kanske tar lite av vattnet men innehåller inte bor. Köper du E285 återstår problemet att få det utblandat i vätskan, det är det som är det svåra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser