Ottilia2 0 Postad 19 Maj , 2012 Hej! Trist är ute med båten (en 2008a) och upptäcker att den tappar varv. Första tanken är att det är skit i dieseln - har QL bakterifiler och använder anti bakterietillsats i dieseln. Har provat att byta grovtilter, finfilter och gjort rent nätfilter - utyan reslutat. Efterdragit alla slangklämmor och kopplingar flera gånger. Inga läckarge upptäkt någon stans har följt alla slangar. Efter luftning fungar det ibland och ibland inte. När jag har tur så kan den gå i flera timmar och upp till 20 nm utan problem å sen tillbak till GÅ. Har nu inga fler ideer...... några tips? MvH Ottilia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 Maj , 2012 SKit i tanken som lägger sig mot röret och hindrar bränslet att komma fram. Det hjälper inte att hälla i bakteriedödande, det förhindrar bara att det blir mer goja, men gojan som är där måste sugas ut rent mekaniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 20 Maj , 2012 På vissa båtar, bl a en del Bavaria kan bränslekranen vara lite trång så att det kan fastna gojja där. Jag skulle kolla den samt blåsa resten av bränsleröret baklänges. Detta för att rensa ur ev gojja som kan ha fastnat i bottensilen, om det nu finns en sådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ottilia2 0 Postad 22 Maj , 2012 Tack för råden! Men jag har gått igenom alla slangar och inget kladd i soppan - inga läckor - men ändå. Efter luftning helt OK men efter 15-20 distans på ruta 1 tappar varv eller vid upprepade förändringar från hög till lågvarv - så varvar inte motorn upp igen - byter ut alla slangar och hoppas på att det ska hjälpa men är tveksam i och med att det verkar vara fullt flöde i dem. Men vad annat kan man göra? MvH Ottilia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Maj , 2012 Luftslangen till tanken är öppen och utan stopp? Matarpumpen kollad och OK? Senast ändrad av robert99 | 22 maj 2012 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ottilia2 0 Postad 24 Maj , 2012 Tack för tipset men det är också kollat och OK. MvH Ottilia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ottilia2 0 Postad 24 Maj , 2012 Tack för tipset men det är också kollat och OK. MvH Ottilia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 25 Maj , 2012 Någon på sailguide hade problem med en VP D1-30, jag har råkat ut för en VP D2 55 som har samma problem. Kan det vara något generellt VP-problem som VP inte erkänner? Konstruktionsfel i regulatorn som gör att den kärvar? Bara går tomgång ett tag innan det lossnar och sedan är det frid och fröjd igen ett tag. Vore det skit i tanken skulle motorn förmodligen gå ojämt eller stanna men i samtliga fall så går den snällt på tomgång. Flera som har samma problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser