Fabianiv 0 Postad 14 Maj , 2012 Hallå! Jag är en kille ca 190 lång väger cirka85. Jag seglade optimistjolle ( när jag var liten) Men nu har jag fått upp intresset för laser. Jag undrar om jag köper en laser kan man lära sig själv att segla eller bör man gå en utbildning? Jag har även funderat på e-jolle men om jag förstått det rätt så är den mera för juniorer? (som väger lite mindre)? tacksam för alla svar! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 179 Postad 14 Maj , 2012 Kan du segla optimist så kan du segla laser. Laser är en sjukt rolig jolle i sin enkelhet. Lasern är nämligen, och det är också laserns finess, en oerhört simpel båt. Om jag inte minns fel så var det två möjligheter till trim på den. Cunningham och skotpunkten. Den går som ett skott och planar friskt på halvvindarna när du lär dig behärska den fullt ut. Det finns två alternativa riggar och segel till den. Till det mindre seglet byter du bara ut övre sektionen på masten. Med det mindre seglet blir den faktiskt ganska lätthanterlig. Tippar man med en laser så ligger den högt o fint i vattnet och är lätt att räta upp. Den minimala sittbrunnen är, i stort sett tom på vatten direkt. I min ungdom brukade vi medvetet välta båtarna helt upp och ner för att ta vilopaus. Vi satt mitt ute på fjärden tre-fyra stycken på var sin båtbotten och snackade skit medan vi vilade upp oss. Är man 1,90 ska man nog välja lasern före E-jollen, om man inte är extremt vig förstås. Att slå med en E-jolle innebär att antingen krypa ner i sittbrunnen eller ligga platt. Bomen ger inte utrymme för annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 14 Maj , 2012 Inte behöver du gå en kurs för att lära dig segla! Det är klart att det hjälper och du kanske lär dig fortare men en bra seglingsbok klarar man sig utmärkt på. Det är inte så komplicerat att hobbysegla men vill man tävla så kräver det lite mer. Lasern är en ganska liten båt med alla fördelar och nackdelar det innebär. Du är ju inte någon jätte, även om du är välvuxen, så jag tror att det kommer fungera fint för dig med en Laser. Det finns massor av trevliga jollar att välja bland men Lasern är otroligt kul att segla och dess enkelhet gör att den inte kräver så mycket arbetsinsats när det gäller förberedelser. Mvh Fred Edit: Janken hann före...ber om ursäkt för upprepningarna. Senast ändrad av Flintstone | 14 maj 2012 | 14:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 14 Maj , 2012 Kul att du vill börja segla igen! Jag seglade en del E-jolle under tonåren men även nu under vuxenlivet, och jag tycker det är en otroligt rolig båt! För att få ut allt ur en E-jolle väljer man i princip man mast och segel efter personens vikt. T.ex. styvheten i masten beroende på hur tung man är. Och det är här det tråkiga börjar, eftersom man ofta går från optimist till E-jolle eller Laser finns det inte så många master för oss som väger några kilo mer än en tonåring . Men de gånger jag fått återfall och krupit ner i en E-jolle med mina 80kg kan jag inte påstå att jag har funderat över mastens styvhet utan jag har upplevt samma glädje som för 20-30 kg sedan... Min uppfattning är att E-jollen är lite extremare vad gäller seglingen än vad Lasern är. Hoppas du får tag i nått roligt flyetyg och som nämnts ovan, kunde du segla optimist när du va liten kan du segla E-jolle eller Laser idag. Måhända att kvalet till VM får du ta nästa år. //PeltO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser