Gå till innehåll
lördag 28 februari 2026
RobertL

Bayliner 2855 -02 - Varvtal/Förbrukning

Rekommendera Poster

Hallå!

Har en Bayliner 2855 -02 med Bravo 3 drev, proppar med 22P stigning. Funderar över varvtal, hastighet och förbrukning.

Har inte hunnit testa så mycket, men experimenterade lite med varvtal, trimplan och drevtrim för att se vad som ger mest ekonomisk planingsfart.

Det lägsta jag kom fram till var:

20-22 knop
Drev helt intrimmat
Endast lite trimplan på babords sida för att lägga båten i våg
Varvtalet hamnade på över 4000 (om nu varvräknaren visar rätt)
Förbrukningen enligt Garmins GFS-10 givare ca 2.8 l/nm

Det jag känner spontant är att förbrukningen är högre än jag räknat med. Hade räknat med max ca 2 l/nm.

Är varvtalet rimligt?
Får för mig att det är lite i överkant. Men vad jag förstått är 22P stigning original/standard.
Spisen trycker upp båten i plan rätt kvickt så det känns som att kraften finns där.

Vid fiskörning, ca 5 knop drar han i sig ca 1.2-1.3 l/nm.

Någon med samma/liknande båt/motor-setup som har några reflektioner?

/Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000 rpm vid 20-22 knop är helt galet. Maxvarv skall vara ca 4500rpm och då borde båten göra ca 32knop iaf. 2855.an är en relativt lättdriven båt.

Vad är toppfarten och vad visar varvräknaren då?

2l/nm kan du glömma i marchfart(22-25knop). 2.8l/nm är helt normalt. Skulle gissa på att 25knop är bra ekonomifart när vi pratar planing på din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ingen expert på området men det låter lite mycket. Har inte mätt förbrukningen på vår båt som är ungefär lika stor men efter jag trimmat ut/upp drevet så ligger den i ca 24-26 knop på 3400-3700 varv. Har inte exakta siffror men ungefär. Sedan beror det på vad du har för motor, vi har 7,4l på vår.

Du skriver att du har drevet helt intrimmat, prova att trimma ut det enl. denna film:
http://www.upptackbatlivet.se/tv-eco-driving.aspx

Då borde du kunna sänka varvtalet men ändå hålla lika hög/högre fart än 20-22 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite misstänksam på varvräknarens funktion. Så möjligen får man ta dem med en nypa salt.

Ska testa toppfart och se vad den visar då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inser efter svaren här och lite efterforskning att jag nog inte trimmat ut drevet tillräcklig. Blir nya försök inom kort :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ut och körde idag. Nu trimmade jag ut drevet tills proppellrarna sög lite luft och sen tillbaka något. Märkte tydligt av gränsen när båten började gå lättare i sjön. Toppfart ca 26 knop vid varvtal 4600 ca. Vid ca 22 knop ligger maskin på 3800-3900 varv. Ligger kvar på ca 2.8 l/nm som lägst. I bruksanvisningen står det cruising speed, ca 22 knop. Varvtal 2800. Då känns ju något fel. Och han känns lite trög/tung i sjön. Lixom att motorn tokvarvar men ändå går det tungt. Hur viktig är främre och bakre propellrarnas vridning mot varandra? Förstår att du måste stå rätt, men när jag satte dit den kändes det som lite Ole Dole Doff mellan två lägen i splinsen. Kan en sådan skillnad ställa till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fixat lite. Var osäker på om propellrarna var rätt timade mot varandra. Så hade loss dem och satte dit dem enligt mercriusers instruktion. Passade samtidigt på att fila av några vassa kanter som uppkommit efter nån tidigare bottenkänning. Resultatet var positivt: Max hastighet: 32 knop vid 4900 rpm Cruising hastighet: 24-25 knop vid ca 4000 rpm Efter lite trimmande av drevet och varvtalet fick jag ner förbrukningen till 2.5 l/nm. Fast vill ner mer :) Verkar hastigheterna och varvtalen rimliga? Vad kan jag prova mer för att få ner förbrukningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...