Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
plomix

Yanmar 3QM30 Diesel i oljan

Rekommendera Poster

Har blivit en (o)lycklig ägare till en Yanmar 3QM30 omkonverterad maskin till sötvattenkylning. Motorn har stått i nästan 20 år och har blivit runtdragen för hand ett par gånger per år för att inte ta fast. 

Nu när båtskrället blev sjösatt så var oljenivån på halva oljestickan. Oljetrycket låg på 3.3 bar när jag började köra, dock med kall olja. Efter några timmar var oljenivån på oljestickan full och jag tänkte väl att maskin hade skvättat upp olja på väggarna där man sticker ner oljestickan. Oljetycket fortsatte att sjunka hela tiden neråt, sakta men säkert. 

Efter några timmar hade jag dubbelt för mycket olja över oljenivån och trycket var på 0,9 bar så jag fick söka nödhamn. 

Oljan var då ganska genomskinlig och lukta kolgrill. Matarpumpen demonterades och membranet såg väldigt friskt ut, pumpa bränsle och jag provade sätta fingret på trycksidan utan att det kom in diesel  fel väg. Dock var packingen mellan bränslepumpen och maskin dålig, kan ju blivit så när jag tog bort pumpen. 

Spridarna på cylinder 2 och 3 droppa lite diesel under drift, dock gick motorn väldigt fint och lät som en dröm. Avgaserna var vita även vid fullt gaspådrag. 

Är det möjligt att spridarna är defekta och diesel kommer i oljan?
Någon annan som varit med om detta och hur gick det? 
Hur vanligt är det att insprutningspumpen läcker diesel i oljan?

Tacksam för alla svar, snackat med en massa dieselgubbar utan framgång.

Senast ändrad av plomix | 10 maj 2012 | 11:21 

Senast ändrad av plomix | 12 maj 2012 | 14:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...