Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Gäst Anders

Finnmaster 520 Troller

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Har ni någon erfarenhat av den här båten. För- och nackdelar? Har läst i en test att den är alltför bullrig; styrhytten blir en resonanslåda? Håller ni med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Antar att du läst nåt av dessa test: Vi Båtägare 0206 FINNMASTER 520 TROLLER, PROV Båtnytt 9901 FINNMASTER 520 TROLLER I Vi Båtägare nr 6 -02 skrev de att Kupén är en effektiv resonanslåda. I alla lägen. En Honda 50 hk 4-takt hängde på akterspegeln. Finns det nån anledning att betvivla testteamets slutsats att hela hytten är en resonanslåda? Kanske du bör kontakta nån Finnmaster återförsäljare och höra om Finnmaster rättat till problemet på nyare årsmodeller (2003, 2004, 2005). Tested i VIB gjordes ju under våren 2002. Det är lite osis med det här resonansljudet i båten, i övrigt fick ju båten mycket fina betyg vad gäller byggkvalitet och sjöegenskaperna var också bra om än att någon direkt körglädje kunde inte testteamet dra sig till minnes. Om du är ute efter en hyttbåt mer i ordets rätta bemärkelse så kolla in Båtnytt nr 9 2004. Där testas Bella 572 C, Sea Star 600 XR, TG 5900 Sport och Yamarin 5940.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Så gott som samtliga båtar med denna typ av styrhytt har problem med resonansljud. Mer ller mindre naturligtvis, men ofta mer. Många tror att det enbart handlar om resonans, och det är direkt fel även om det ofta är en del av problemet. Ett stort problem är istället protplantnings-effekten. För att få bort dessa (miss)l-ljud bör man helst se till att själva hytten är gummiupphängd. På det sätt kan inte någon överföring ske (om rätt gummidimensioner används) och då återstår eventuellt endast resonansljudet som i sin tur i alla fall minskas av gummiupphängning. Resonansljud går i vissa fall att isolera bort, men det kanske inte är så kul eftersom det inverkar så mycket på utseendet och ibland även på det praktiska handhavandet. Jag tycker attdet är självklart att man alltid ska proköra den båt man eventuellt ska köpa. Med hyttbåtar finns det dubbel anledning! Det räcker inte att enbart titta på decibel-värdena eftersom vissa frekvenser upplevs som starkare i volym fast det i själva verket är frekvensen som skär igenom. Man måste uppleva och lyssna själv. Vissa frekvenser är vansinnigt störande även vid svaga volymer. Med mitt inlägg vill jag säga två saker: 1: finns bullerproblemet från början är det oftast väldigt svårt att åtgärda senare. 2: Gör inte misstaget att inte prova det du tänker köpa! Önskar dig all lycka! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Tack för svaren. Jag kommer definitivt att provköra innan ev köp. Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Finnmasters båtar kan vara rätt ranka, har själv en 4902 som kan vara lite otäck att gå runt styrpulpeten på, eller om båda ska stå på samma sida vid tex landning av fisk. Dock har 4902 enligt mitt tycke goda sjöegenskaper. 520 kan väl även vara lite trång att gå i med tanke på taket etc. Jag skulle titta efter en annan hyttbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel. Var det inte Finn Master som byggde sina båtarskrov på ett eget sätt. Var nåt med plasten. Snackade med två båtförsäljare som varnade för att köpa den båttypen. Nåt med Finn var det i varje fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går så otroligt mycket rykten om alla båtfabrikat och motorfabrikat. Både goda och dåliga! Både förtjänt och oförtjänt! Ta t.ex. ryktet om Ryds: De har ett otroligt dåligt rykte....att de bara ska vara rena skiten osv! Varför? Ja, delvis är det pga att deras konkurrenter har talat illa om Ryds för att de är ett hot mot den egna försäljningen, (samma problem har t.ex. Tohatsu har får utstå!) och delvis har det verkligen varit skitbåtar under en period. (Just det får man lasta Ryds för och ingen annan.) Men idag har Ryds faktiskt bland de allra bästa skroven som kan köpas för pengar! ÄNDÅ är Ryds bara skit hos många även om ryktet sakta blir bättre! Folk har antingen ingen kunskap eller så skiljer de inte äpplen från andra äpplen! Ett dåligt rykte är ett helvete att ändra på och tar tid, och jag är mycket säker på att Ryds har brottas med denna fråga i deras sammanträdesrum ett X antal gånger sedan ett antal år tillbaka! Nu börjar funderingarna ge resultat. Idag har Ryds ett alldeles oförtjänt rykte även om deras nyare båtar. Kontentan av mitt resonemang är att man inte ska lyssna alltför mycket på folk....försäljare inkluderat. Okay, man ska nog lyssna och ta det till sig, men absolut inte döma! Man bör bilda sig en egen uppfattning innan man dömer. Det enda (rättvisa) sättet för att kunna ge en dom är att skaffa sig egen erfarenhet om produkten. Det enda sättet att skaffa sig egen erfarenhet är att prova den båt/produkt man är nyfiken på! När man har provat ett antal har man också fått lite referenser. Först då kan man döma. Någon genväg finns inte! Hur Finnmasters skrov är vet jag inte, men jag har hört ganska gott om både skroven och om Finnmaster i stort. Tycker att de verkar ha en rätt bra flotta, med intressanta lösningar till ett ganska konkurrenskraftigt pris. Men jag har inte provat och vet därför inte. Vad det gäller just hyttbåtar, så är resonansvolymen ett problem hos många tillverkare och modeller. Men det här jag jag ju redan nämt i mitt inlägg tidigare i denna tråd. Däremot ska man komma ihåg en sak: Den perfekta båten finns inte! ALLA båtar har sina styrkor och svagheter. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...