Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
adamlindh

Klonkande ljud från laddningsregulatorn?

Rekommendera Poster

Tjena

Jag har en marieholm ac 20 med volvo penta MD1B.

När jag skulle starta den nu i våras som lät det ett klonkande/snabbt tickande ljud ifrån en liten box där massa kablar går in i, sitter i styrbordsfacket bakom gasreglaget. Motorn gick inte igång själv utan man var tvungen att jälpa till med att veva.  Jag tänker mig att detta kanske kan vara någon form av laddningsregulator? Köpte nytt batteri för att utesluta den punkten, men klonkandet/klickandet kvarstod. Motorn gick fortfarande inte runt utan vev. Någon som vet vad detta är för fel? Är det laddningsregulatorn eller vad det är som har gett upp?

/Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av generator har du? Sitter det en separat startmotor och en separat generator eller är dom kombinerade i en sk dynastart?

Laddningsreläer var förr i tiden just reläer med mekaniska kontakter som flyttade sig så dom kan låta när dom jobbar och din motor är tillräckligt gammal för att ha ett sådant relä



Senast ändrad av MartinX | 07 maj 2012 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Jo, är nog som MartinX säger ett relä som låter. Rimligen startreläet, och det kan se ut på olika sätt.
Antingen sammanbyggt med laddregulatorn (3. i skissen nedan) eller separat (4).
Har du växelströmsgenerator (2) monterad där pilen pekar? I så fall behövs nog inget yttre laddningsrelä alls, bara ett separat startrelä. Saknar du 2:an så behövs laddregulatorn för dynans laddning, men dess inbyggda startrelä kan lätt bortkopplas och ersättas med ett yttre relä (4).
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-30-13785.aspx

Du har möjligen spänningsfall i startreläet eller huvudbrytaren eftersom dynastarten inte orkar dra trots nytt batteri. Både startrelä och huvudbrytare kan gå att öppna för putsning av kontaktytorna. Måste vara mycket jämna ytor p.g.a. den höga strömstyrkan.

Möjligen är det elektriska faktiskt okej, men dieseln går så trögt att reläet bryter/ hackar p.g.a. det s.k. startskyddet? Vet f.ö. inte hur det antas fungera, kanske är det bara en inbyggd säkring som brinner av?   

Startreläet bör nog klara att bryta minst 200 ampere och de är ofta dyra. Ett tips ifall du behöver byta kan möjligen vara piratreläet X-power för 600:- ifrån AlbinMotors webshop (art.nr. AM31X), tänker iaf själv testa detta. Finns f.ö. ett par kopplingsscheman för dynastarters, Bosch kombirelä respektive EFEL:s separata (sök kataloger/ kopplingsschema).
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej.. Yes det är en dynastart och motorn är från 76..

Tack för alla tips, ska kolla upp det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...