SvenA 0 Postad 5 Januari , 2005 Sarnblad efterlyste ju trimtips i en annan tråd. Tycker själv att det skulle vara kul att höra vad ni andra har för erfarenheter. Jag tycker mig upptäckt att Magnum är känslig för viktfördelning. Seglar bättre med mera vikt i fören! (??) Ivarjefall vid svag vind. På en av de sista klubbtävlingarna i somras lade jag snurran i förpiken. Japp, man får offra sig! Samt kommenderade fördäcksgasten kvar på (just det) fördäck. Det var mycket svag vind, så gott som bleke. Men Magnumen seglade snabbast. Vilket var snitt 1.9 knop/tim under 6 timmars segling :oops: Men vi vann!! :-tackar . Börjar tro att baktung båt går sämre.....skall man kasta snurran i sjön? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 5 Januari , 2005 Eller som Ellen kör med el! Jag har kört en liten elsnurra på stortrissen i höst, inget startsnöre ingen choke inga avgaser och framförallt tyst! tummen upp! har även kollat lite på OZ marin på inombordare som laddar batt vid segling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 6 Januari , 2005 Så det är inte så mycket till vinst med den bredare baken då? dvs om man står ut med korkarna, sittbrunn fylls ju även vid fullfart på slör (alltså ingen lutning). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 Januari , 2005 Min båt är nr 320, 1978 års modell. Bör vara den bredare aktern alltså. Två fullvuxna går bra, sedan börjar det bli blött åt fötterna i vissa lägen. Inte minst vid motorgång ( :oops: ) ...stryk det. Då vattensäckens innehåll rann ned i kölsvinet i våras har jag seglat utan den förliga vikten den gågna sommaren. Har nu i höst tillverkat en rostfri vattentank på drygt 50 liter, placerad under förpiken. Hoppas att det skall balansera upp båten. När det gäller släppet, våg-virvelbildning bakom båten, är jag inte rätt man att diskutera det. Segel och riggtrim är viktigt. Generellt är Triss Magnum lovgirig. Jag monterade masten för långt akterut första året, fick ha ett stort roderutslag (= broms) för att styra emot, speciellt på halvvind. I somras placerades masten längst förut, båten mycket mindre lovgirig. Jag hade även köpt nytt storsegel. Jag trodde också att mina gamla segel var hyfsade, men med en ny stor stämde plötsligt seglingsteorierna man läst. I svag vind spelar gammalt-nytt sgel ingen större roll tror jag, skillnaden är när det piper i. Med en ny stor är det bara att tajta skotet, krumma lite på masten och segla på. Med gamla storen blåste jag ner på sidan mer och mer, fick hålla emot med rodret= broms = lägre fart och obekvämare segling. Det går att segla med gamla segel, men det blir mycket roligare med nya. Köpte sedan även en ny genua senare på sommaren. Skillnad mot den gamla, men inte så mycket som med ny stor. En nackdel med nya segel, speciellt då försegel, är att de är stela, nästan som masonitskivor. Knöligt att ligga på fördäck försöka vika ihop genuan ensam när det blåser. Måste nästan vara två man till det. Ett gammalt segel knölar man ju bara ihop. Storen kostade 6.300, genuan 5.300. Återstår focken...tycket att den verkar skaplig, men kanske :-?. man får spara mera. Min båt seglar klart långsammare med fock jämfört med genua. Jag byter till fock bara när det blåser riktigt hårt. Blir en ny fock bättre? Rent teoretiskt blir ju båten mera lovgirig om man flyttar vikt förut eftersom CLM då flyttas förut. Talar ju emot vår vattentanksteori.. :-/ . Det är bättre att reva i tid, det minskar lovgirigheten-ökar farten-mindre lutning -bekvämare segling. Vid större krängning blir vattenlinjeplanet assymetriskt. Dessutom flyttas segelcentrum mer mot lä, tillsammans betyder det lovgirigare båt. Jag har ibland svårt att hålla farten, båten vill stoppa upp lite, när man stagvänder i lite hårdare vind. Vad gör jag för fel? Seglar ofta ensam, är det ett tvåmanjobb vid högre vindstyrka? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Januari , 2005 Att placera masten så långt förut som möjligt på fotskenan (om man har någon sådan) att sedan ha en ballasttank förut hjälper till oxå man skulle kunna prova med trimplan vid akterspegeln för att få bort virvlarna vid släppet alltså förlänga akterspegeln vid vattenlinjen. kan enkelt provas fram med plastskena i vinkelprofil som fästes med dubbelhäftande tejp för att prova ut detta. man skulle kanske prova med vingköl oxå? borde inte vara så svårt att svetsa dit två svepta vingar med lite lyft i botten på kölfenan /Wille :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 Januari , 2005 Jo, när jag är fulltankad blir seglen så suddiga.. :-D Skämy åsido...min mast var placerad för långt akterut i förfjol. Har ingen uppfattning hur vattenmängden påverkade egenskaperna, var också total nybörjare då.....numera är man ju en (insjö) buse. Min uppfattning är att mera vikt föröver gäller vid svag vind.Då kränger ju inte båten heller. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 Januari , 2005 Två vattentankar? En i varje ände av båten plus en pump däremellan? :shock: Våra extrembåter måste väl optimeras? :-D SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 Januari , 2005 Hur skulle en vingköl påverka en magnums uppträdande? kan den bli mera kursstabil, långsammare, kan den skapa ett lyft, eller är det bara en utopi att det skulle ge något alls? kanske bara bryderier i mitt huvud. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mats Postad 29 Januari , 2005 jag vet att det fanns en MY helmsman på västkusten som dom hade satt en liten kölvinge på. dom sa att det gjorde skillnad och jag vill minnas att den gick högre i vind, men jag fick aldrig till fälle att se hur det hela såg ut / mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Postad 1 Februari , 2005 Hello, I am looking for a sailing-interested person, who wants to start a small charter-agent´s business for Swedish clients! We are a german based charter-agency with a swedish website (www.chartersegling.com) which shall be improved and developed and optimized for swedish search-engines. We offer more than 1300 boats in 6 countries for charter. You need: * knowledge of english or /and german and (of couirse) very good in expressing and writing swedish * high speed internet access * knowledge of creating HTML-pages, or the will to learn that by using one of the common development-softwares. (only very simple things, no advanced programming) * creativity for own research about sailing * willingness to learn and develop successfull ways in virtual marketing If you are a Newcomer to the charter-business, or a small agent-aoffice already and get access to all our database with more than 80 serious and professional chartercompanies in 6 countries, which we visit at least once a year to stay in personal contact! Work to do: * translate and layout the already existing and coming informational pages about the sailing-areas to html-pages * develop together with us ways to the swedish chartermarket (client-side) Earnings: comission based, you should target at least 150 charter-contracts with swedish charter-clients a year Investment: no cash, only your worktime for the translations, your own Internet-equipment If you are interested, have a look at the following website www.online-charter.info for a list and further personal descriptions www.charterpartner.com english www.chartersegling.com We are looking for the same contact in NORWAY Please contact me at office@charterpartner.com , because I am not a regular visitor to this forum! Takse mücke ;-) Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 3 Februari , 2005 Hej på er! Till dig som vill få in skot punkten! Finns en firma i GBG som heter Båtsystem dom säljer pekar! Du kunde ju undersöka möjligheterna att flytta fram förstaget lite. Kommer med all säkerhet att ge bra resultat på kryssen . MVH Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser