jogust 0 Postad 29 April , 2012 Jag har en äldre bogpropeller från Sleipner på min Nimbus 28 DC från 1988. Just nu fungerar den inte och jag misstänker att brytpinnen i motorn har gått. Är dock osäker på var denna sitter. Någon som har erfarenhet av att byta denna på denna typ av bogpropeller? Tacksam för tips i så fall om vilka skruvar på motorn som ska lossas. Någon som sitter på en gammal manual inscannad så tar jag gärna del av en sådan också. Hälsningar Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 297 Postad 29 April , 2012 Hej Jag har en Vetus, man lossar elmotorn från drevet där under sitter brytpinnen, antagligen är det samma på din. Glöm inte att bryta strömmen. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 30 April , 2012 Det finns två brytpinnar på din bogpropeller och det är troligen den som sitter bakom propellern som har gått av, lossa propellern och kolla denna först annars är det bara att lossa elmotorns 4 fästbultar och lyft. Skickar med en länk till deras hemsida, http://www.sleipner.no/se/ressurser/11/manualer/Elektriska bogpropellrar/Side-Power_SE30-40-60_2009_SV_print.pdf Senast ändrad av Janne1 | 30 april 2012 | 13:50 Senast ändrad av Janne1 | 30 april 2012 | 14:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 20 Juni , 2012 Hur gick det? Jag har en QL bogpropeller som har samma problem. Jag har nu köpt en ny propellersats med både propeller och brytpinne. Svårt att få upp båten innan midsommar så jag tänkte försöka i vattnet. Någon som har gjort det? MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser