Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
2HOT4U

val av bensinfilter med vattenavskiljare?

Rekommendera Poster

Det finns ju ett antal egenskaper för ett bränslefilter som gör om det passar eller inte, men de är i allmänhet inte märkesspecifika.

•Klarar det rätt sorts bränsle (diesel/bensin/nåt annat)?

•Har det tillräckligt hög flödeshastighet? Jag har nåt minne av att en bensinmotor drar ungefär 0.4 liter per timme och hästkraft (diesel lite mindre), och det är ju bra om filtret kan förse motorn med bränsle även på full effekt. Så har du t.ex. 50hk ska filtret kunna tåla minst 20 liter per timme (mina siffror kan dock vara lite krokiga). Skadar aldrig att ta i lite extra, så törstar inte motorn även om filtret blir lite igensatt eller om jag räknar fel. De här siffrorna är så mycket bränsle filtret kan leverera med rimligt tryckfall så pumpen orkar med, och såklart utan att gå sönder.

•Filtrets grovlek, storlek på maskorna, anges i mikrometer/micron. För bensin kör man ofta med 10 eller 30µm, 10 verkar vanligast. En del kör med 2µm, vilket är ett vansinnigt fint filter.

•Filtrets fysiska format (det som har mest med märket att göra). Är det rätt format för att montera där du vill ha det? Är det rätt sorts slangkopplingar?

Uppfylls detta, så kan det lika gärna stå Yamaha, Volvo-Penta eller Nisses Filter på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och om det står 140HK vad ska man ha för filter då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att filtret du länkar till passar utmärkt. Det är ju lätt att koppla in rakt på slangen. Om slangen är en annan dimension kan man byta de där munstyckena till andra (samma gäng, annan diameter på slangdelen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...