Emil132 0 Postad 16 April , 2012 Tjenare alla glada båt fixare! Jag börjar nu närma mig slutat av mitt vinter projekt som har varit att renovera en gammal träbåt. Och har därför köpt mig en motor. motorn är en Johnson Super seahorse 35 hk (1957) Motorn har stått stilla i säkert 15-20 år och försökte nu få igång den. Motorn startar och går men den verkar tyvärr inte kyla. Så tog mig därför en check på impellern. Impellern var hel och det var dessutom inte alls en massa smuts i pumpen! Trots detta rengjorde jag allt kollade efter sprickor i impellern och så att packningar var hela, allt verkade vara i sin ordning. Funderingana gick vidare och jag läste en del i manualen som jag har till motorn, där stod det att motorn måste komma upp i tempratur för att den ska börja spåtta vatten startade den därför igen och fick den gå i kanske max 1 minut då jag tyckte att den känndes för varm (kanske 80-100grader) trots detta spåttade den inget vatten... Jag tog mig då en titt på termostaten och även där verkade allt vara i sin ordning. (jag provade också att lägga i växel för att se om det krävdes, men utan resultat.) Vad kan då felet ligga? Ta också en titt på bilderna om det hjälper! Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 16 April , 2012 Det stämmer att motorn måste bli varm för att den ska börja spotta vatten i riggen. Det troliga är att termostatet är slut. Ta ut termostaten och lägg den i en kastrull med vatten. Värm upp vattnet och kolla om termostaten öppnar innan vattnet börjar koka. Om den inte gör det så har du felet där. Om motorn stått stilla i 15-20 år så skulle jag byta impeller även om den ser frisk ut. Så pass gammalt gummi är inte att lita på! Roligt med en så gammal motor! Hoppas den ger dig många trevliga gångtimmar! Själv har jag en Evinrude Big Twin 35 hk från 1959 som gick som en klocka under tre säsonger i början av 90-talet tills båt och motor lades i malpåse. Nu, 20 år senare, ska hela ekipaget ställas ut på ett museum och förhoppningsvis delta i Fri fart i sommar! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emil132 0 Postad 17 April , 2012 Tack för hjälpen, jag testade termostaten som fungerade, så skruvade därför isaär den en gång till. Jag testade då att spänna impellern genom att vända på den och byta håll på gummi flikarna. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser