Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Lars74

Force 90hk, avgaser under motorkåpan

Rekommendera Poster

Jag har en Force 90 från -93 som börjar gå dåligt när man kört någon minut i låg fart, tex när man ska lägga ut eller lägga till. Varvtalet sjunker och motorn dör. Mycket irriterande. När jag tar av kåpan efter att motorn dött finns det massor av avgaser där. Nu har jag kommit på att motorn går bra när jag kör utan motorkåpan. Den går även bra med spolmuff eller om jag kör motorn i extremt upptiltat läge.

Denna motormodell har avgasutblås dels mitt på riggen, dels i propellercentrum. Jag har en teori om att det är ett avgasläckage som på något sätt gör att avgaserna tränger upp under kåpan och sugs in i förgasarna och motorn på så sätt får för lite syre. Detta verkar ske när man kör sakta eftersom motorn då ligger djupt och avgaserna då inte orkar komma fram rätt väg pga vattentrycket.

Problemet är att jag inte ser vart det läcker någon stans.

Det är fullt möjligt att jag är ute och cyklar i mitt resonemang. Någon som har varit med om något liknande och kan hjälpa mig på traven i min felsökning?

/ Lars


Motorn går bra i övrigt startar som den ska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror din teori är korrekt.

Om du inte ser var det läcker skulle jag gissa att packningen mellan motorblocket och riggen gått sönder.

Du kan kolla om det går att dra fast motorblocket mer, men troligen kommer detta inte hjälpa.Att lyfta bort blocket och byta packning brukar inte vara så svårt om du bara får hjälp att lyfta av blocket. Lossa lite länkage, sladdar, slangar och sedan bultarna som håller ihop blocket med riggen.

Det kan underlätta att först demontera växelhuset, så att du vet att drivaxeln inte sitter fast. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir till att backa ner båten och provköra igen. Jag tittade mest längre ner i riggen när jag körde i går. Går det inte att provtrycka för att hitta läckage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provkört båten i sjön. I skenet av en ficklampa syntes det tydligt att avgaserna kommer upp från riggen, närmare bestämt i hålet där växelföraren går ner. Det skvätte också lite vatten lite längre ner i samma hål. Det ska väl inte finnas varken avgaser eller vatten där eller? Någon som vet eller har någon teori?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kommer avgaser från hålet där växelförare går upp från växelhuset är normalt för där har du ingen packning/tätning. Däremot så sitter problemet antingen i packningen mellan motorblocket och riggen som guestsson nämner eller i packningen/arna som sitter på avgasluckan/plåten.

Plåten sitter på motorns högra sida, på den andra sidan sitter powerpacken för tändningen. Som du säger så uppträder det vid tomgång pga att mottrycket från vattnet är för stort .

Har själv en Force 90Hp och en 120Hp.

Ett litet  tips som inte har med ditt problem att göra men som du bör kolla. Se till att kolla så att blandningsnålarna (1st/förgasare) inte är för snålt ställda. Dom skall vara utskruvade minst 1varv från botten läge. 1-1,5 är normalt. Om inte så är risken stor att du bränner hål kolven eller att cyl. skär pga för snål bränsleblandning.

Gör normal service på motorn så håller den hur länge som helst. Force fick dåligt ryckte pga att de såldes av Bayliner i paket båt/moto ri USA och det var insteget i båtlivet för många vilka inte brydde sig om att serva grejorna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rivit ner motorn utan att hitta några trasiga packningar vare sig vid avgasplåt eller mellan block och rigg. Däremot är den stora gummitätningen mellan rigg och de omslutande yttre stora kåporna ganska murken men den tätningen har väl funktionen att hindra avgaser som kommit ut rätt väg att ta sig in under kåporna igen. Om den tätningen läcker skulle i och för sig förklara varför motorn går sämre och sämre när man står still men min motor beter sig på samma sätt när man kör sakta framåt. När båten är i rörelse tycker jag att vattnet borde föra avgaserna bakåt så dom inte hinner leta sig upp den vägen.

Finns det något mer att kolla innan jag skruvar ihop motorn med nya packningar och gummitätningar och hoppas att det funkar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet kan vara där, avgaserna trycks ner i riggen men tar sedan lättaste vägen ut och det är defenitivt där .Mottrycket från vattnet är mycket större så avgaserna tränger då upp mellan rigg/kåpa. Även om du kör sakta framåt så har avgaserna mycket högre hastighet än vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gett upp och var på väg att skruva ihop motorn igen upptäcke jag felet. De fyra pinnbultarna undertill på motorblocket som används för att skruva fast plattan som sitter mellan block och rigg var för långa!!! De bottnade i riggen vilket resulterade i en glipa på mellan 1 och 3mm mellan rigg och plattan under blocket. Glipan var i framkant åt växelföraren till. Det var därifrån avgaserna kom. Troligen har detta fel varit sedan motorn var ny. Jag slipade av pinnbultarna vinkelslip och monterade ihop allt igen och motorn går nu hur bra som helst. Inte en tillstymmelse till avgaser under kåpan under hela sommaren!

Vilken lättnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...