Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
josafin

Vilken motorstorlek till HR 610 cb?

Rekommendera Poster

Vi planerar att köpa en HR 610 cb. Det enda som gör att vi inte skrivit kontrakt ännu är att vi velar mellan vilken motor vi skall köpa. Vi väljer mellan Suzuki 115, 140 och 150 hp.

Om du har en HR 610 cb, vill vi gärna höra vad du tycker!

Vi funderar på ljud, vibrationer, törstighet och styrka.

TACKSAM för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle ha kört med 175hk efter som den väger samma som 150hk
men det är jag det

annars är 140hk bra motor det har jag på min HR510 ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Skrovet på 610 är väldigt lättplanande och saknar i princip planingströskel. Jämfört med Yamarin 6110 (Yamaha 115 hk) som jag tidigare ägt under 6 säsonger är det skillnad. Priset är en något hårdare gång i grov sjö. Du kommer säkert vara nöjd med 115 hk men är ni ofta mer än 4 personer är det klokt att gå upp i storlek. Själv har jag valt Evinrude e-tec 130 hk på min 610 mest för att jag är trött på att betala för service och konservering varje år. E-tec är servicefri 300 timmar och vinterkonserveras med en knapptryckning. Snyggt med en vit motor på en vit båt tycker jag. Det är också världens renaste utombordare vilket är bra för miljön. Är helnöjd med både båt o motorval. Mvh Anders Pettersson

post-10018005-1394236982,141_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en HR610 cb med Suzuki DF150. Vi har haft båten sen hösten 2010 och har kört knappt 50 motortimmar här på Västkusten.

Vi är ofta 6 personer eller fler i båten (stora och små) och jag upplever att det alltid finns bra med kraft. Inga som helst problem att snabbt komma upp i plan och hitta en lagom marschfart.

Vi kör oftast i 26-28 knop, då drar den 0,8-0,9 liter/sjömil. Över 30 knop brukar förbrukningen passera 1 liter/sjömil. Toppfart enligt GPS (hittillssmiley) är 41 knop. Motorn är också tyst och fin i låg och marschfart och helt lukt- och rökfri.

Vi gick på det allmänna rådet att sätta på så stor motor som möjligt så att det finns bra med kraft och att motorn jobbar relativt avspänt, tyst och snålt i marschfart med normal last (vilket är ganska mycket folk i vårt fall). Jag provkörde dock bara 150-hästarn innan köp så jag har ingen egen erfarenhet av hur det funkar med 140hk eller 115hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...