Minona 2 Postad 10 Mars , 2012 Hej! Har nu slipat mahognyn i sittbrunnen på min Solö Aqua Cabin och hunnit med att fernissa ett lager med Rylard VG62 Fast. Men hur många lager fernissa behövs i en sittbrunn tycker ni? Utvändigt rekommenderas det ju 7-8 lager men skall det behövas även inuti på durk och inredning. Kan för övrigt rekommendera Rylards fernissor, helt fantastiskt resultat och lätt att stryka ut, rinner ej. Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 10 Mars , 2012 Generellt kan man nog säga att man inte kan lägga för många lager, ju fler desto bättre helt enkelt. Det är ju upp till var och en att väga arbetsinsats och kostnad mot hur fint man vill att det ska bli. Annars är det ju normalt så att just inredning inte har speciellt många lager och ofta en satin matt finish. Detta tror jag mest beror på att ytorna inte behöver lika mycket skydd som trä utomhus och att det designmässigt är fint med lite trästruktur på ytan. Durken kräver nog lite mer än bara några få lager då det är mycket slitage på den. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 10 Mars , 2012 Rylard tillhör de bästa lackerna man kan få tag i, de italienska Rivabåtarna kör med Rylard. Det är som Fred säger, det blir bättre ju fler lager man lägger på. Finns ett inlägg från Träbåtsakuten på just en Solö som kanske kan vara av intresse http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1181342505 Tag gärna en bild när det är färdigt och lägg ut här i tråden så vi får se glansen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 5 Maj , 2012 Jag har likadan båt som du (nr. 1140) och jag har som tumregel 3-4 lager inne och 6-8 lager ute. Men som redan sagts så tänk på hur mycket slitage det blir just där det ska lackas. Har du förövrigt behövt fixa lackskador på skrovet? Iså fall vad använde du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser