Gå till innehåll
torsdag 29 januari 2026
Lunde

Suzuki dt5 startar ej

Rekommendera Poster

Jag provar med en ny tråd då jag fortfarande vill ha tips/råd/hjälp. I somras köpte jag en begagnad Suzuki dt5, sent 80-tal/tidigt 90-tal, 2-takt och 2-cylindrig. Jag köpte den med vetskapen om att säljaren inte fått igång den. Läget är enligt följande: Nya tändstift, nytt bränslefilter, rengjord förgasare, ny bensin och enligt rep. handbok sitter kablarna rätt. Det är gnista på båda stiften och bränsle kommer fram. När jag försöker starta händer inget, vid enstaka tillfällen puffar motorn till. Vad kan det vara för fel? Tar tacksamt emot tips/råd/hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en tvåtaktare så kan det ju vara läckande vevaxeltätning, så att motorn får tjuvluft den vägen istället för att få luft/bränsle från förgasarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, det låter som något för en verkstad att fixa. Service fixar jag själv, men plocka isär motorn gör jag helst inte. Börjar tröttna på motorn och kollar alternativ. Någon händig som köpa en dt5:a? Bara att svänga förbi Hallsberg och slå till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog först testat med startgas, surrar den då igång tillfälligt så blir det väl rätt entydigt att det är bränsle/förgasar-funktionen som fallerar.

Blir det däremot ingen skillnad så skulle jag testat tändsystemets kapacitet, CDI:n bör kunna ge en 7-13 mm lång gnista, beroende på tändsystem? Maxgnistlängd under 5 mm påverkar förmodligen startvilligheten märkbart för en tvåtakts-snurra, gissar jag??
Googla ev spark gap tester så förstår du vad jag menar. (Högspänning, håll fingrarna borta och detta särskilt ifall du råkar ha en pace-maker!)

Funkar inte det heller så hade jag kollat timingen, alltså att gnistan verkligen uppträder vid avsett antal vevaxelgrader före övre dödpunkten.

Verkar bränsle/förgasare fallera enligt det första testet så är möjligen reed-ventilerna slut?
(De har väl iaf ett extremt tufft jobb med att öppna/stänga vid varje kolvslag, slits nog rejält? Om just startproblem är ett tecken på dåliga reedventiler har jag inte koll på, men men.)

Kollade nedanstående sajt:
[Verkar f.ö. vara ett rejält glapp bland årsmodellerna ifrån 83- ända till -99? Motorn kanske var så förbaskat bra att inget behövde ändras?? :)
Men redan 83:an hade tydligen reedventiler och CDI-tändning, men bara en rätt klen magnetspole. (CDI:er är ju allmänt effektiva vad gäller gnistlängd, men då krävs bra tillgång till effekt/energi. Och en dåligt genererande magnetspole vid lågt startvarvtal kan nog lätt begränsa denna effekt-tillgång rejält.]

http://store.brownspoint.com/dt5.asp

Senast ändrad av Thomas-1 | 08 mars 2012 | 16:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...