Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
Dolphine

Råd och tips om skrovbeklädnad och innertak.

Rekommendera Poster

Har som sagt en Birdie 24 som ägaren innan har börjat riva ur tapeten på. Slasrvigt gjort och dessutom börjat på olika ställen.

Har läst här på forumet och kan bara se att folk får ett helvete med att slipa o karva bort den gamla tapeten, skumgummit under o den och sist kontaktlimmet som är hur gammalt som helt. Sen verkar ni köpt nåt liggerunderlag på biltema och limmat fast det i skrovet. Sen efter det limmat tapeten i sin tur på liggunderlaget.

Detta krångel eftersom tapetjävlarna verkar bara vara 3 mm tjocka. Det måste väl finnas tapeter som redan typ 5-10 mm tjocka från början med nåt gummi under så man slipper att limma 2 ggr?

Jag menar är tapeten så tjock så behöver man ju inte vara jättenoga med underarbetet eller hur? Så till frågan. Vart finns sådan tapet att köpa in? Finns det någon butik på internet eller en affär i värmland som har sådana? Har ni tips råd mm så blir jag jätteglad.

Rätta mig även om jag har fel. Hela innertaket måste jag byta också, skruvarna i taket är lösa ocg jag vet inte hur det ser ut bakom, kanske e mögel eller nåt där.. Nån som vet hur det ser ut där. är det komplicerat att byta?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tapet så kolla Watski, de har en 5 mm variant. Har ett prov hemma på 3 mm varianten och tycker den är rejält tjock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hejhopp

Kul med människor som skriver så att man riktigt känner glöden...

Vi har precis gått igenom detta projekt och det fanns inte ens i våra planer utan blev mer ett ja varför inte.... Det blev riktigt bra men visst är det mer meck än man kan tro, dock skall du inte avhållas från ett kreativt arbete. Just do it!

Vi valde 3mm matta från Hjertmans; den spräckliga på sidorna och den vita i taket. Sidorna är klara och tak och sidor skall återmonteras den kommande veckan. Ska bli kul att åter få se båtens fina akterkabin i det skick som den bäst skall ses. Halvt nerplockade båtar skapar bara bittra inlägg i detta forum (häpp). Fler än jag har plockat ner sin båt...

Underarbete är A och O och väljer du att slarva kommer jobbet att bli både snabbt och dåligt gjort, du blir skitsur och dödligt missnöjd men kan bara peka på dig själv. Så jobba noga och planenligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...