Gaidin 298 Postad 29 Februari , 2012 På en av mina luckor i min Möre 30 sitter det en inklädnad av teakplywood som börjat bli ful. Jag funderade på att laga den med epoxi men har nu bestämmt mig för att ge mig på att klä den med nåtade teakribbor i stället. Befintlig konstruktion sitte skruvad underfrån och det hela bärs upp av tre ribbor. Svårt att beskriva men det är distanser för att få upp träet i samma höjd som de övriga lösa trräkonstruktioner som sitter på övriga tofter. Totalt är det 4cm från originalluckan upp till treät man sitter på så det finns gott om utrymme uppåt. Min tanke är att göra en färdig platta i rätt storlek, inramad med samma teakribbor vertikalt fästade så stabilitet i form av en lådkonstruktion skapas. Jag har tänkt att limma dit ribborna på en plywoodskiva och sedan rama in hela konstruktionen enligt ovan. Vad behöver det vara för plywood och var får jag tag i den? Finns det kanske något annat material som är bättre? Plywooden skall ju även bära upp min feta rumpa när jag sitter så det vore fint om den var relativt stum för att undvika rörelser i teaken. Jag har sett bilder på nåtning och det ser oerhört kladdigt ut med nåtmassa över hela teakdeck, slipar man bort det eller är det maskering som gäller? Kommer jag att behöva nåtningstejp på en sådan här lite konstruktion? (Ca 70*50cm) Jag skall lacka teaken efteråt, inte för att jag egentligen vill det men det kommer att se förbenat roligt ut om den nya luckan inte får samma nyans som övrigt trä i sittbrunnen, jag har tänkt att nåta med Biltemas Marinfog i stället för vanlig nåtningsmassa p g a att lackens lösningsmedel tydligen reagerar med nåtningsmassan. Rätt? Synpunkter på hela tänket; Är jag ute å seglar (Vore iofs fint) eller fungerar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser