Gå till innehåll
torsdag 05 juni 2025
f1jan

Navionics 5G482S Ostkusten Compact flash

Rekommendera Poster

Hej

Finns det någon som har ett Navionics 5G482S (Ostkusten) Compact flash sjökort.

Jag önskar köpa detta alternativt byta mot Navionics 5G483S (västkusten)

Kanske går det att kopiera sjökorten för osttkusten till mitt minne om någon har detta kort? 

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta?

Hälsningar

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt att kopiera mitt Navionics SD kort men inte lyckats.

Någon som har tips.

Jobbigt att flytta kortet mellan båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lasse,

Har du filerna för ostkusten?

Varför kan man inte kopiera filerna?

Jag provade att kopiera mina från kort till dator och det gick utmärkt.

Hälsningar

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst kan man kopiera filerna och lägga över dom på ett annat SDkort men det funker inte.

Har en Eagle plotter och TIKI-Navigator i PCen och Navionics kortläsare vanlig kortläsare funkar ej.

Fick ett tips om Paragon backup tyvärr fick jag inte SD kortet att fungera efter backup och återkörning till nytt SD kort.

Navionics SDkort har tydligen golda filer som inte låter sej kopieras och återinstalleras.

Det blir att flytta kortet mellan båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

G2 Vision korten som fungerar med Garmin har ett kopieringsskydd som tydligen baseras på minneskortets serienummer. 

Serienummret används, om jag tolkade korrekt, till att generera en kod som läggs in i en av filerna på kortet. Det finns vägar att komma förbi detta genom att ta fram kortet serienummer och sedan räkna fram korrekt kod och lägga in i filen, eller helt enkelt skaffa redan knäckta sjökort.

Skulle inte förvåna mig om det är en liknande teknik på även Navionics (med minneskortets serienummer snarare än dolda filer som nog skulle vara allt för lätta att hitta och kopiera).

Men för ordningens skull så ska man väl köpa sina kort så att tillverkarna har råd att fortsätta uppdatera och distribuera sina fina sjökort angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite överkurs men att på jobbet har vi använt en inbyggt/gratis klonprogramvara i linux för att göra kopior på SD-kort, för att vi ska slippa göra 100 nya serverinstallationer. Skillnaden har varit, att den bryr sig inte om formatet på minneskortet utan kör rena ettor/nollor. Går inte fort men vem har bråttom på vintern 

Ska se om jag kan hitta namnet på programvaran och vilka kommando som kördes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemligheten med Navionics ligger troligtvis i kortläsaren eftersom speciell läsare måste användas.

Håller med om att piratkopiering är av ondo. I mitt fall har jag originalet och skall använda kortet för personligt bruk samt att en backup är bra om jag skulle skada kortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla kommentarer.

Det jag i första hand undrade är om någon har ett compact flash kort för ostkusten och vill byta det mot ett för västkusten.?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...