Gå till innehåll
torsdag 22 januari 2026
Krill

Yamaha-instrument till Mariner?

Rekommendera Poster

Går det att koppla en Yamaha multifunction varvräknare till en Mariner 40 hk fyrtakt från -00. Anledningen är att i min båt sitter ett sådant instrument men motorn blev stulen innan jag köpte båten. Vad jag kan läsa mig till skall det vara samma antal poler på generatorn (12) så varvräknaren borde ju fungera? Samma sak med timräknaren? Powertrim är det inte på Marinern så den funktionen kommer inte att användas. Hur är det med övriga funktioner på instrumentet? Vilka funktioner finns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det borde kunna gå att få det att funka med i stort sett alla funktioner i mätaren. Hur gammal är mätaren? Jag tror jag ska kunna skaka fram vilka funktioner de olika sladdarna på varvräknaren har om du berättar vilka färger sladdarna har. I huvudsak för att få igång själva varvmätningen så är det dessa som gäller..

Gul - Switchad 12V
Svart - Jord
Grön - Varvtalssignal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovanstående är alltså färgerna på instrumentet.. Hur mötande färger från motorn ser ut har jag sämre koll på men switchad 12V brukar va lila och varvtaltalssignalen grå på Murklor. Timräknaren går förresten när du har signal på den gröna sladden på Yamaha-instrumentet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag ska förbi båten imorgon så då kan jag kolla färger på sladdarna i kablaget. 12 V på mariner är lila, rpm är grå och temp är ljusbrun. Vet du om instrumentet visar temp eller bara varnar vid för hög temp? Jag är lite osäker på hur gammalt instrumentet är men motorn ser på bilderna före stölden ut att vara tidigt 2000 tal. Ser inte riktigt ut som de senaste men inte heller som de såg ut -98. har lite dålig koll på Yamahas modllutvecking. Ska kolla om det står något på instrumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag TROR inte du har tempmätning men du har säkert varning för hög temp och varning för lågt oljetryck. Detta är ju bara switchat så det är ju enkelt o få igång när man vet hur mötande signaler funkar. Om du ser nåt art nr så ta det oxå, borde börja på 6Y och fortsätta med en sex åtta tecken till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...