Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
Krill

Båtens ursprung och spec. - Detektivarbete!

Rekommendera Poster

Jag har en Rana tillverkad av Rana plastfabrikk AS. Båten är ca 5-5,5 m lång med öppen planslösning. Man sitter längst fram och kör och bakom förar- och passagererarstol är det en långbänk på varje sida. Det finns en skylt i motorbrunnen där det står Rana plastfabrikk As och ett tillverkningsnummer, ingen annat.

Rana plastfabrikk As lade ner produktionen runt år 2000 och då såldes rättigheterna till vissa modeller till Rana-Plast As som alltså inte är samma fabrik. T ex är nuvarande Rana 530 som tidigare hette Rana 17 väldigt lik Thorjullen från Rana plastfabrikk. Detta är dock inte min båt även om vissa likheter finns.

Om man söker på Fjord Camp 16 får man upp bilder på en båt som är väldigt lik min, till och med samma klädsel på inredningen. Det enda jag kan se som skiljer är utformningen på plasten vid fotutrymmet på förarplatsen och att det är en hard top istället för kapell hela vägen fram.

Jag har också sett en båt med denna hardtop på blocket men då kallades den Rana-Fjord 17.

Största anledningen till att jag letar info är att jag vill veta max motor, totalvikt och antal passagerare den är tänkt för. Man kan ju prova sig fram och använda sunt förnuft, men just på motorn känns det onödigt att köpa en för stor eller för liten (letar beg fyrtaktare).

Senast ändrad av Krill | 13 januari 2012 | 09:31

Senast ändrad av Krill | 13 januari 2012 | 09:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt.

Motorn blev stulen innan jag köpte båten.

Senast ändrad av Krill | 13 januari 2012 | 09:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nästan likadan från blocket (annonsen borta).

Denna båt har dock hard top.

post-10011421-1394236908,5336_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade information på fjordboatclub.com.

Usprungligen tillverkades dessa av Norska Herwa från 70-talet. Fjord köpte senare modellen och lade tillverkningen till Rana Plastfabrikk As. Båten tillverkades i två versioner Fjord Camp 16 och Fjord Day 16 där min är den senare och den med fast tak är camp-versionen. 16 borde ju betyda 16 fot men båten är ca 5,30 LOA. Slutade tillverkas en bit in på 80-talet. Finns också som kopior och halvfabrikat under namnet Otto.

Godkänt av DNV för 8 personer. Vikt 500 kr utan motor. Rekommenderad motor enlig broschyr från början av 80-talet är 20-30 hk. I broschyren står det även att båten planar med 15 hk och kan dra vattenskidor med 25 hk. Låter ju lite väl bra men det är ju skrivet mitt under oljekrisen...

Jag har fått tag på en Mariner 40 hk fyrtakt från -00 som jag hoppas skall räcka för två vuxna och två barn. Båten är förmodligen inget fartmonster i och med den relativt kraftiga kölen och den grunda V-formen bak men förhoppningsvis är den relativt lättdriven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...