Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
Funkan

Yamaha, hydraulproblem på 40 HEOTL från 91

Rekommendera Poster

HJälp! Min Yamaha går att få upp med Tilt och Lift men den går inte att få ner. Hydraulpumpen går men inget händer när jag skall sänka ner riggen. Har fått förslag på 31.000:- för reparation eller sälj för 4.000:- som reservdel! Motorn körs mycket lite, den är som ny men är den värdelös? Funkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav Juliusson

Ok har du låtit en båtverkstad kollat på riggen för det kan vara ett väldigt lätt fel, på upphängningen till motorn finns det som en ventil, det är som en stor skruv som sitter hårt som f*n den bör sitta på styrbords sida. Den ventilen reglerar trycket i kolven, det låter som kolven är hel så det är ju inte omöjligt att det kan vara att dena skruv är för hårt dragen, antagligen är det inte det här men det kan ju inte skada att släppa på trycket. För jag hade själv massa strull i sommras med trim o tilten på två yamaha motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå! Det kan vara ett löjligt fel som många glömmer! Det brukar finnas ett lås när han hissar upp den så inte hudralen ska hålla uppe motorn. Alltså en hake som hakar i när motorn är uppe. och är haken på så går det inte att få ner den! (har själv gjort det misstaget en gång) men kom dock på det efter en stunds svärande! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Intressant tips, kan du ge mig en ledtråd, spårskruv, sexkantskalle eller insex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav Juliusson

det är en spårskruv. tänk på att ta en stormejsel, helst den största du hittar(inom rimliga gränser).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav

Hej, jag vet inte exakt var den sitter pa din motor, men pa dom motorer jag har sett sitter den pa barbords sida, drygt 40cm over propellern pa riggen. Det ar en ratt stor skruv. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...