Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hane

få information om motorn mm i Garmin GPS

Rekommendera Poster

Vi har en Garmin 720 och en Suzuki DF 115 utombordare. Motorn är från 2011. Jag har hört att det ska gå att få upp information om förbrukning, drifttid, mängd bränsle kvar, mm. Är det någon som vet vad jag behöver för att koppla ihop motorn och GPS:en? Vart kan jag köpa det?

Tacksam för svar!

 

Hans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det ytterliggare ett instrument? Jag har för mig att man ska kunna få upp den informationen i min GPS via en kabel från motorn på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin 720 kan prata med andra enheter via två olika nätverkstyper. De heter NMEA 0183 och NMEA 2000. Din motor måste ha ett interface för någon av de två nätverken.

Har jag förstått det rätt klarar 0183 bara att koppla ihop två enheter och det görs via olikfärgade kablar. I ett MNEA 2000 nätverk bygger man själv ihop en nätverksstam och pluggar sedan in det man vill ha allteftersom. Alla enheter delar den information som finns tillgänglig så en plotter kan visa andra fartyg och du kan få direktkontakt med önskat fartyg genom ett klick på skärmen som kopplar det till din VHF .

Interface till motorn kanske Suzuki har. Om du väljer det modernare NMEA 2000 så säljs det av flesta båttillbehörsaffärer. Ett startpaket börjar man med.

Det finns en tråd som heter mitt nätverk där jag byggde ett NMEA 2000 nätverk 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Max på Vi Båtägare här. Jag har just fått hem en låda kablar för att koppla ihop vår Suzuki 150 med en Garmin 720, allt sitter på redaktionsbåten. Det kommer en artikel om det under vintern men inte ska du behöva vänta så länge!

Du behöver ansluta motorns nmea-utgång till din 720. Jag har fått all kabel i en låda från Suzuki och kan inte svara på vad det kostar eller var du hittar det lättast, men det du behöver är föjlande:

- en kabel som ansluter motorn till ett nmea-nätverk

- en stamkabel för nmea-nätverk

-en kabel för att strömförsörja ditt nmea-nätverk

- en kabel för att ansluta Garmin 720 till ditt nätverk

Du bygger alltså ett eget nmea-nätverk, för troligtvis är det inte draget något från start. Stamkablen går från för till akter, eller kanske snarare från förarplats till akter om det är en mindre båt. Du tar ut nmea-datan från motorn och drar den fram till Garmin 720 via stamkabeln. Det är verkligen inga konstigheter, om jag hinner ned till båten för att testa att koppla in det hela i dagarna så fyller jag på här med mina erfarenheter.

Max Carlgren / Vi Båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Max :-)! 

Jag är ganska dålig på elektronik så du får gärna skriva lite mer när du har kopplat in på testbåten.

MVH/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Max!

Vet du var man kan köpa kablarna? Jag försökte hitta kontaktinformation på Suzukis hemsida men hittar ingen att kontakta (förutom återfösäljare men jag är osäker på om de har koll på detta).

 

Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...