Gå till innehåll
tisdag 17 juni 2025
jkab

Serviceverkstäder

Rekommendera Poster

Har en nyinköpt Yamaha F150. För att garantin ska gälla måste den servas på Yamaha verkstad.Den Auktoriserade verkstad som monterade motorn på en ny Buster XXL klammade bränsleslangen till motorn efter vattenavskiljnings filtret med ett plastspännband i stället för rostfri slangklämma!!!. Mitt förtroende för auktoriserade serviceverkstäder är efter 40 års båtägande och flera fuskjobb inte det bästa och det känns tråkigt att man inte ska få göra första enkla servic själv för att behålla motorgarantin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastklammor är inte fel om det är rätt typ ,det är plaststrapps på alla slangar till bränslefiltret på motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sitter det då fabriksmonterat dubbla slangklämmor på ingångssidan till vattenavskiljningsfiltret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det på motorn du menar så är det något som är mont efterhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till servicekravet är knappast tekniskt utan affärsmässigt. T o m 2007 kunde man serva själv utan att äventyra garantin, bara  man följde Yamahas rekommendationer. 2008 la man till ett år på garantin o införde servicekrav. Man skulle kunna se servicekostnaden som en försäkringspremie. Betalar man inte förfaller försäkringen. Du försökte inte förhandla om detta när du köpte? Vid nästa nyköp kommer den handlare som på nåt vis släpper på servicekravet men låter mej behålla garantin ligga väl till att få sälja en motor. Värt att notera är oxå att sne-importörerna inte har krav på auktoriserad service..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

filltret sitter inne i båten bak under akterdäck och man behöver demontera en täckplåt i kapellgaraget för att tömma eller inspektera filltret. Filltret som är kopplat med gummislang till bränsletanken är monterat på fabrik (med rostfri slangklämma) Bränsleslang med pumpblåsa till motorn är monterad av serviceverkstan på utgången av filtret med plastband vid motorinstallation.(enklare än att skruva dit en slangklämma i det trånga utrymmet) Skulle slanganslutningen lossna/läcka kommer bensin in i båten!!!  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, detta är ett sätt att backa upp Yamaha:s serviceverkstäder.Att förhandla bort garantikraven går nog inte då det är Yamaha agenten och inte återförsäljaren som betalar vid garantireparation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, det ska var dubbla slangklämmor på Bränslesystemet enligt CE kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Be handlaren åtgärda detta. Hur svårt kan det vara?

Sneimporten. Sant, inget krav på service men så är inte heller motorerna garantiregistrerade och har ofta gått i 3-4 led innan du har den så där står du helt garantilös istället. Vad är bästa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv åtgärdat bränsleanslutningen. Problemet är som jag skrev i början att förtroendet för auktoriserad Yamaha verkstad är lite förbrukat då man utför en sådan farlig installation. Därför vill jag göra denna enkla service själv.

Har också konstaterat att under instrumentpanelen har man gjort ett stort skatbo av alla kablar från motorn och Nema 2000 nätverket med förklaringen att dom är för långa och inte går att kapa av?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej man kan inte kapa de men man kan beställa de på rätt längd.

 Inte alla men en del i allafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte blir rätt från början o man kan verkligen undra hur svårt det ska vara.. Flera trådar här på maringuiden belyser att branschen har lite problem här o jag har även blivit drabbad själv med irritation, obehag o kostnader som följd..

Sneimportörerna lämnar garanti, visserligen inte kopplad till genaralagenten men likväl garanti som inte kräver autoriserad service. Nu tog jag inte upp det för att dra igång en diskussion om sneimport utan bara för att belysa att kravet på auktoriserad service är affärsmässigt o inte tekniskt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sneimportören lämnar garanti så länge han finns tillgänglig. Om han lade ner verksamheten eller kursade 1 månad efter köpet  så är det det berömda skägget i brevlådan man får stå där med. OK, nog om sneimportörer,

Självklart finns det de som gör dåliga jobb och dom som gör bra jobb. Precis som i alla branscher. Inget unikt för marinbiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...