Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
borr

Linköping och Kinda Kanal

Rekommendera Poster

Vi tänkte köpa en motorbåt som man kan vara ute några dagar i, max 4 vuxna och 2-3 knoddar.

Jag gillar båtar med akterruff, mysiga däck man kan sitta och dricka vin på, inslag av teak cheeky. Inte för stor båt utan lite smidigt och rätt ny. Den här gillar jag starkt. http://www.mv-marin.fi/sve/6600fc.html

Budgeten är max 400 000 kr. Andra tips?

Var bör vi ha båtplats för att ha så ett optimalt läge map få slussningar osv?

Nån som har varit ute och åkt i dessa trakter, Kinda kanal, vättern och kan tipsa om vad man bör tänka på?

post-10004485-1394236810,133_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räknar jag rätt? tänker ni var fyra vuxna och 3 barn då blir det sju personer som ska sova i en båt på under sju meter... Det blir trångt.

Min erfarenhet är att akterruff  är  trevligt för barn och vuxna i sjumeters klassen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som ni får ha ett tält med också, det kan bli ansträngt förhållande till dom andra om ni är så mycket som 7 personer o ska sova i båt på 6,5 m. dagsutflykter funkar  men övernattning...

Titta på Inter 8800, finns nog några beg på blocket. Går väl inte så fort men ni får nog bättre plats till dom pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det får bli att ta med tält :) Vi har inga ungar än, men planerar för det, därav den svävande siffran. Sen tänker vi att vi bjuder med oss syskon / vänner, då blir man ju några st. Men vi kanske inte ska köpa båd för deras skull?

Håller fast vid min 6600 fc cool Andra tips på liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt på ´ dryga sex och en halv meter inklusive badbrygga är knappast en semesterbåt för en familj  (barn växer fort) eller fyra personer:  t.ex  Att laga mat till fyra personer fordrar nog ett pentry med diskbänk och två lågor.  Och när käket är brassat så ser dinetten rätt liten ut...

Men den kan säkert funka jätte  fint för två personer, med eller utan baby, ellet ett sällskap på dagstur. Inte minst i dina vatten spelar det nog mindre roll att den inte är så tung. Tänk bara på att går du i kanal ska den gå bra i deplacementfat.  (5 knop)  Att den har hytt är trevligt för vi vet ju att även soliga dagar inte sällan medför en och annan skur. Och den är ju snygg.

Gissar att du kollat på den ny, Vad kostar den ungefär?  Jämför med vad du kan få för samma slant begagnat. Nackdelen med att köpa en ny båt är ju att den sannolikt kommer att förolra rätt mycket i värde om du behöver köpe en ny om några år.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på Blocket i prisspannet 400 k, då lär du nog få en del tips med angenämt huvudbry som följd... glöm inte söka på rätt antal meter båt också.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till skeptikerna gällande båtvalet. Generellt när man köper båt så köper man för litet. Själv började jag med en 20-fotare och har nu en 32-fotare, passar alldeles utmärkt för en familj med två vuxna och två barn. Små båtar är trånga och det är inte alltid det är soligt väder så man vill vara ute.

Ska ni ha den i de trakter du beskriver så kommer det antagligen till övervägande delen bli kanalåkande i max 5 knop, då är det onödigt att ha en båt som antagligen går bäst i 25 knop. Planande båtar med drev eller utombordare tenderar att gå väldigt slingrigt i låga farter.

Jag tror du ska satsa på en större och något äldre båt med rak axel. Titta på t ex Nimbus 2600 eller Fjord 880 AC. Eller så sparar du lite pengar och köper en snipa t ex en Saga 27. Dessa är dessutom dubbelruffade vilket är en fördel när det är lite dåligt väder så man slipper sitta i knät och bokstavligen glo på varandra. Bättre då att t ex ungarna kan dra sig undan med en film.

Det är helt rätt att köpa en båt som är tillräckligt stor för att ta med en annan familj. Både barn och vuxna brukar tycka det är kul med lite annat sällskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Flipperskepparen där, ska du åka kanal eller mycket 5 knopsbegränsning så köp inte en planande. Har en 28 fotare själv som är planande o det känns inte riktigt bra med slingrigheten när det blir trångt i passager. Det har ju mindre betydelse när man går på lite mera öppna ytor men blir det trångt så kan det bli jobbigt att hela tiden ha full uppmärksamhet.

Mitt tidigare förslag finns med akterruff, den finns ju även som 9000 men då dyrare.

Saga 26 är också en trevlig halvplanande båt, dock inte med akterruff.

En annan sidoeffekt av dom förslag du fått i tråden är att merparten är sådana med låg försäkringskostnad.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comet 26 blir min rekommendation. Ordentligt rymlig med gott om plats! Men jag har å andra sidan mycket begränad kunskap i ämnet. Just Comet 26 hade ett par bekanta till oss tidigare, därför känner jag till just den modellen.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ut i Vättern o Kindakanalsjöarna från Linköping bör du nog skaffa en Trailerbar båt om du inte har gott om tid ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Trailerbar båt, vad menas med det - att kunna köra den med släp eller att kunna köra med släp och att skicka ner den i skön mha släpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var inte enkelt.

Som tur är är jag inte ute efter att åka snabbt. Båten får gärna ligga och puttra framåt. Tjejen gillar att sola på däck och att bada. Jag kan tänka mig att fiska lite.

 

Ju mer jag tänker på det verkar Albin 25 vara optimal. Stora utrymmen, kanske inte världens snabbaste. ekonomisk? Trailerbar?

 

Planande båtar med drev och rak axel, vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten kan du väl köpa 3 skapliga Albin25:or och få med både barn och gäster !

En mycket bra båt för övrigt ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planande båtar har som regel drev, dvs motorn är monterad direkt innanför akterspegeln. Drevet är som nederdelen på en utombordare och sitter monterat på utsidan av akterspegeln. Nackdelen med planande båtar är att de ofta går slingrigt i lägre farter, dvs båten vill hela tiden sticka iväg åt sidan med följd att man måste styra upp den. Det blir i längden ett ganska tröttsamt rattande hela tiden.

Deplacerande och halvplanande båtar, som gör typiskt 5-15 knop, har ofta istället motorn monterad i mitten och istället för drev en rak axel som går ner snett bakom motorn. Eftersom motorn sitter i mitten har dessa båtar oftast både för- och akterruff, medan styrplatsen är något upphöjd ovanpå motorn. Albin 25 är en sådan båt. Dessa båtar har oftast en liten köl, vilket gör att de går rakt fram utan att vilja sticka iväg åt sidorna. 

Ska du åka mycket kanal så rekommenderas en båt med bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...