Maxi202 0 Postad 27 Augusti , 2011 Hej, har en Vire 7 hk, som går som en klocka, nästan i alla fall. Inga problem med start och drift korta stunder men så fort jag har kört den i flera timmar, som under semestern, då din fick ghå på 80% under 7 tim. När vi ströp farten så dog den nästan direkt, Inga problem att starta om men då med högre varv, så fort jag ströp den igen så dog den. Var på väg att lägga till vid brygga och då vill man kanske inte ha högt varv med tankle både på båt och brygga. Känner igen problemet från äldre gräsklippare (2 takt, precis som Viren). Frågan är: kan man komma till rätta med detta eller är det bara att leva med?? Rickard H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Augusti , 2011 Hej! Antingen nåt värmeberoende tändfel eller felaktigt inställd tomgångs-blandningsskruv är mina kandidater. Tändsystemets prestanda kan kollas med en lång skruv i tändhatten, man låter en gnista slå direkt mot motorgodset när man rycker i snöret/ vevar. Magnetgenereringen är ju en sorts dynamo och ger normalt svag gnista på låga varv, men extremt bra vid höga. Skulle jämfört max-gnistlängderna med kall respektive het motor. Tomgångens bensinblandarskruv har normalt en ställbar spetsig nål, eller har du kanske trottelnål? När motorn är het kan blandningen bli för fet, bensin dunstar ju lättare då. (Blir det riktigt hett kan iofs tillrinningen avbrytas pga ånglås.) Skulle först med lätt hand skruvat in ev blandskruv till bottenläget och räknat varven. Alltså så att du kan återställa om du inte blir nöjd. Sen alltså provat lite andra lägen. Har du trottel kan nog istället dess nål flyttas i olika lägen, skulle nog testat vad som händer vid flytt. Går det att få bättre ventilation/ luftkylning i motorutrymmet så är ju det en fördel. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 27 augusti 2011 | 15:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 301 Postad 28 Augusti , 2011 Jag hade en Vire 7 i min förra båt, och upplevde samma problem som ni. Jag ringde då till KA Marin och fick rådet att serva förgasaren med nya membran och munstycken, och efter det var jag utan problem ett par år. Grejorna kostade lite över en femhundring vill jag minnas. Sedan kom problemet tillbaka, men jag upptäckte att det räckte då att göra en justering av tomgångs- och luftblandningsskruven. Detta var jag tvungen att göra i princip varje vår. Jag körde motorn varm på lite öppnare vatten, sedan var det bara att ratta loss. Sedan funkade motorn problemfritt hela sommaren och hösten. Med detta sagt - det kan alltså vara läge att serva förgasaren, men börja med att ställa in den, funkar inte det så kan ni ju alltid serva den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser