Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
Vadbruse

Varvar upp när jag tiltar

Rekommendera Poster

Jag äger sedan 5 månader en Evinrude 60 från ca 1998. Den sitter på en ockelbo B16 och det är ett perfekt ekipage. Nu har jag noterat att motorn varvar upp (rusar) när jag tiltar den bara lite över tiltinstrumentats mittstreck. Detta har den börjat med de senaste veckorna. Eftersom det fortfarande är inom reklamationstiden funderar jag på att anmäla dett till firman. Men frågan är om någon har ett förslag på vad det kan bero på. Det är när båten kommit upp i planing som problemet uppstår vid varvtal på ca 3200 och uppåt.

mvh Vadbruse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt att motorn varvar mer när du trimmar upp den, det är själva finessen. För en optimal förbrukning börjar du med att ha motorn helt nertiltad, därefter ger du gaspådrag tills båten kommit upp i planing, därefter tiltar du upp motorn så att propellern precis ligger under vattenytan.

Att din motor övervarvar beror på att motorn är hör högt upptrimmad och kommer ovanför vattenytan. Då ska du bara trimma ner den lite tills den inte suger luft. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar!

Det som jag tycker är konstigt är att den övervarvar nu men inte för två veckor sedan.

mvh Vadbruse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...