Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
Kapten74

Varm aq140a (B21) startar ej

Rekommendera Poster

Hej!

Har en aq140A (B21) som trilskas när den är varm. Motorn startar kanon när den är kall och går jämt hela tiden. Först när jag stänger av den när den är varm uppkommer problemet, nämligen att den inte startar förrän den svalnat efter cirka 30 min. Kylningen är det nog inget problem med. Motorn håller en arbetstemperatur på 70-80 grader. Jag har läst trådar i detta forum mfl och åtgärdat det som föreslagits utan framgång

Följande är fixat. Bytt impeller, bränslepump, tändstift, kondensator, brytarspetsar och ställt in på 0,4 mm. Så snälla hjälp mig innan säsongen är över!

En sak jag observerat är nämligen när jag efter försökt starta den varm och vrider av nyckeln hörs ett pysande ljud (som ett punkterat cykeldäck) från regionen avgaslimpa/motorblock.

Kan det kan vara hål någonstans och är det isåfall problemet? Om ja, beskriv gärna hur jag fixar/byter ut delar etc.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag antar att startmotorn drar runt motorn då du försöker starta den men att motorn aldrig tänder till och startar?

Det finns en liten möjlighet att du får ångbildning i bensintillförseln / förgasaren av eftervärmen från den avstängda motorn och då inte kallluft längre kommer in i motorutrymmet och kyler.

Borde vara enkelt att kolla om det är bränsletillförseln som är problemet genom att spreja in startgas i motorn då du kör startmotorn och motorn inte vill starta. Om den då hostar igång och sen dör när du slutar at spreja så vet du åtminstone att problemet sitter i bränsletillförseln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara en förgasare som flödar. Prova att ge fullgas (utan växel). Dra reglaget till fullgas, rör därefter inte reglaget förrän motorn startat. När (om) motorn startar får du vara snabb att dra ner gasen. Det kan vara värt ett försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just hemkommen från båten där jag testade de förslag jag fått. Dessvärre startade inte motorn varken när jag sprayade startgas eller hade gasreglaget på full gas. Varmkörde först motorn på tomgång i 10 min. Startmotorn drar runt utan problem. Tacksam för de förslag som hitills lämnats och undrar om ni har andra teorier och idèer vad jag mer kan testa.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, då startsprej-provet visat att det inte är bränslesidan som bråkar så sitter väl problemet i tändningen. Du kan bekräfta det genom att kontrollera någon gnista kommer då motorn körs runt med startmotorn men inte vill starta. Har varit med om att tändspolar slutar fungera då dom blivit varma men då har problemen kommit även efter längre drift/körning. Lite fundersam men skulle nog också testa att byta spolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit vid båten och bytt tändspole och nu börjar det gå åt rätt håll. Efter 10 min tomgång startar den igen smiley. Körde ytterligare ett par minuter och stängde av och den startade igen. Märkte dock att efter varje försök var jag tvungen att ligga på mer och mer med startmotorn innan motorn gick igång. Vid 4:e och 5:e försöket ville den inte igång utan startgas så jag misstänker att det också är ånglås som sas tidigare. Men ett problem kommer väl aldrig ensamt?

Är oerhört tacksam för den hjälp jag fått här på forumet och undrar om ni genier vill kommentera min teori om att de också kan vara ånglås och hur jag åtgärdar detta. Känns som jag nästan är i mål nu.

Att nämna är att jag bara legat vid bryggan när jag testkört motorn ifall det skulle ha någon inverkan på kylningen. Motorrums fläkten har hela tiden varit på.

Ha en trevlig kväll

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det börjar lösa sig. Om problemet har dykt upp på sistone så kanske du har gjort någon förändring som skapar problemet som t.ex nya bränsleslangar som ligger närmare en varm kyllimpa eller så...? På bilar vet jag att problemet uppstått då någon värmeplåt har försvunnit mellan grenröret och förgasaren, men tror inte att du har något liknande på din båt.

En annan fråga är ju hur du har det med ventilationen till motorrummet. En enkel regel är att det skall finnas ventilationsuttag som tillsammans motsvarar ca. 3 x dimensionen på avgasslangen från motorn. Det ska finnas tre olika ventilationer: Ventilationsluft in, som helst skall komma in lågt i framkant på motorutrymmet, ventilation ut som skall sitta högt upp i bakkanten på motorrummet och slutligen förbränningsluften som helst skall ledas till nära insuget på motorn så att den suger i sig frisk, ouppvärmd luft. Du skulle kunna pröva att börja göra så att din motorrumsfläkt får gå 10 min efter det att du stängt av motorn för att ventilera ut eftervärmen så kanske du har löst problemet. Långsiktigt så kanske du också skall titta över ventilationen enligt ovan då det dessutom får motorn att gå bättre, hålla längre och bränna mindre med bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...