Gå till innehåll
måndag 02 februari 2026
Zihuatanejo

Nyservad Yamaha-motor F20BMHL 2010 överhettad

Rekommendera Poster

Hej.

Den 2 augusti hade jag utombordaren inne på service hos Yamaha Center i Nynäshamn. Dom utförde en 100 timmars service (en årsservice) på motorn för 2500:-. Motorn i fråga är en Yamaha F20BMHL från 2010 med 100 timmars gångtid. Jag är första ägaren till motorn och har varit mycket nöjd med denna, den är väldigt tyst och snål.

I förrgår, exkat en vecka sedan motorn varit inlämnad på service testade jag motorn för första gången och efter 40 minuter tänds lampan som indikerar överhettning. Stängde då av motorn med detsamma, kontrollerade oljenivån och att kylvatteninloppet inte var igensatt men hittade inget fuffens.

Däremot noterade jag att trycket i skvallerstrålen inte var detsamma redan då jag lämnade min hemmahamn jämfört mot vad trycket var innan motorn lämnades in på service. Tyckte att det spolade på tillräckligt jämnt och bra ändå och tänkte inte mer på det. Kände också med handen på skvallerstrålens vattentemperatur några gånger under färd och allt verkade normalt.

Men ungefär 5 minuter innan jag var tvungen att stoppa motorn såg jag en vattenstråle spola ut ur ett utlopp ca 3 decimeter ovanför antikavitationsplåten (se röd pil på bifogad bild). Kan inte minnas att jag sett detta ske någongång tidigare då jag tittat på riggen under färd, men samtidigt är jag lite osäker. Hur som helst var temperaturen på den strålen lägre än temperaturen på skvallerstrålen.

I övrigt så kör jag enbart i mälaren och plastbåten den sitter på är väldigt lättdriven med en max rekommenderad motorstyrka på 20 hk. Båten planar redan vid halvt gaspådrag och körs därav sällan på högre varv än så.

Nu till min fråga, vad är den troligaste orsaken till överhettning? Någon som vet om vatten ska spolas ut ur det rödpil markerade hålet på bilden? Detta borde väl täckas av garantin (serviceboken/garantihandboken är fullstämplad)? Hur är det med övriga utlägg? Fick även ta en taxi till hemmahamnen för att hämta bilen, det gick på 400:-. Räknar jag dessutom in min sammanlagda körsträcka som detta stul orsakat blir det 16 mil och då kanske man bör få någon milersättning?

Tacksam för alla svar!

Mvh Sebastian 

post-10014457-1394236795,9523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...