Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
Dominique

Luft i Martec sötvattenkylning?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har trubbel med en tidigare fungerande Martec-kylare som sitter skottmonterad och är ansluten till en Yanmar 2GM. Efter byte av en slang får jag inte fart på cirkulationen och jag misstänker att problemet är luft. Har någon några bra tips på hur man ska göra? Jag har provat att suga med vacuumpump i slatter röret och även att blåsa i expansionskärlet men det hjälper inte. Tacksam för alla tips..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med vår förra 2 GM och Martec, det berodde på att slangen UT från motorn, dvs den som sitter högst upp, gick ner i en båge nästan under motorn och sedan upp till expansionskärlet.

Böjen på slangen som skapades ovanför motorn samlade luftbubblor, och till slut upphörde cirkulationen, flyttade expansionskärlet till en plats som gjorde att slangen UT från motorn steg litet och inte kunde innehålla luft som inte förflyttades till expansionskärlet, problemet löst!

Avluftningen ska ske automtiskt med färskvattendelens pump, fyll på glykolblandning och låt den gå en bra stund, fyll på mer om nivån sjunker i expansionskärlet, kolla när motorn blivit genomvarm och termostaten öppnat, annars kommer det inte fungera långsiktigt, framförallt krånglar det när motorn behövs som mest...

Har den nya slangen blivit för lång eller längre än den gamla så att en luftficka skapas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...