Gå till innehåll
onsdag 21 januari 2026
Mattias-JohanssonHBG1

Hissning motor Ryds 600

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 600 BF med en suzuki 115 df. Får inte riktigt upp den i fart, når knappt 29 knop, mht att motorn är relativt ny så borde det gå lite fortare. Har en standardprop på 21 tum, varvar ca 5200-5300 vid amx. Motorn är hissad ett hål, ska jag hissa ytterligare ett eller två hål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds 600 BF, 1998 med en Suzuki DF 140. Den gör 35 på lite övervarv, 6300 v/m. Motorn ät hissäd 1 hål, tror jag och jag vill inte hissa mer för då kavierar propellern. Det är en alu orginal 21 tums propeller och den kavierar ganska lätt när jag kör utrimmat för max fart. Om din båt är normal- eller lätt lastad, ej har massa skit på botten och motorn är frisk, borde du varva minst 5800 varv på topp och göra runt 33 i fart på topp. Har du verkligen en 21 tums propeller? Trimmar du ut motorn tills propellern nästan kavierar när du testar toppfarten, Är ni fler än två ombord eller har massa last ombord när du testar? Ger gasreglaget fullt trottleöppning? Har du ren bensin utan vatteninblandning? 

Hoppas du fått lite input och för din info så gjorde min båt knappt 28 knop med förra motorn, en Honda 90 hk. Det är inte en Suzuki 90/100 DF du har, fast det står 115 på huven? Får du inte upp farten med mina ideér så kan du sätta på en propeller med mindre stigning, exempelvis 19 tum. Toppfarten ökar nog inte, men motorn får arbeta i ett bättre toppvarvsintervall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon robert,

Motorn är en 115 enligt serienummer och skylt (och vad jag betalat för) Har haft den sen den var ny. Hade tidigare en likadan 2001 med en 19 tum prop, den varvade ut till drygt 6000 och då gjorde den drygt 30 knop, den var om jag minns rätt monterad i hål 2 medan den jag har nu är i hål 1 dvs ett lägre. Hade inte problem med kavitation med förra och inte nu heller. Båten har ren botten och är inte överlastad. Enligt teorin ska två tum upp på propeller ge ca 3-400 lägre varv, i mitt fall i jämförelse med vår gamla motor så ligger vi nästan 7-800 varv lägre. Har provat och trimma ut rätt mycket tills det kaviterar, kan trimma ganska mycket tycker jag innan det kaviterar.

Så det som kvarstår är att hissningen epp ett eller två hål kan ge några knop eller att det är något som inte stämmer med motorn, ska kolla att gasen går i botten vid fullgas i reglaget.

Tar gärna emot fler synpunkter om hissningen, är på gång att montera av motorn och hissa upp, valet står mellan hissa till hål 2 eller 3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...