Gå till innehåll
onsdag 05 november 2025
Rickard01

Får inte i backen men framåt och neutral fungerar på Honda bf130

Rekommendera Poster

Hej.

När jag lägger i backen så låter det som om den tuggar drev och det händer inget hur mkt jag än gasar... Framåt funkar hur bra som helst, likaså neutralläget.

Jag kan inte förstå vad det kan bero på.

Det fungerade fint förra året. Det jag har gjort med motor är att jag har haft loss underhuset för att byta impellern. Sen så skruva jag ihop den igen.

Kan det vara så att det behövs göras någon justering på växelstången som går genom riggen? (Läste det på ett annat forum). Om det är det var gör man detta?

Någon som har nån annan idè på detta?

Mvh Rikard Sjöberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem, då var det reglagevajern som inte funkade.

Bytte reglage då blev det bättre.

Men då fick jag ju inte backen alls, inte så mycket tuggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inget är allvarligt knas så antingen är växelvajern feljusterad eller har du inte fått splinsen rätt till växelstången när du satte dit växelhuset. Lättast är ju o kolla vajern, det brukar alltid finnas någon form av märkning var växelreglaget ska befinna sej vid neutral där vajern är kopplad. Annars är det bara att ta av växelhuset o göra om o göra rätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ska ta och kolla dessa grejer. Kommer även plocka loss underhuset då det va relativ enkelt på denna motor. Får hoppas det inte är något allvarligt utan att det bara är en justering som behövs göras...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag grejat med motorn och det var som jarb skrev att splinsen till växelstången hade hamnat lite fel. Men nu är det ändrat och växlarna går i fint.

Tack för hjälpen.

Senast ändrad av Rickard01 | 14 juli 2011 | 07:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...