Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Bygga om kylskåp till ASU?!?

Rekommendera Poster

Funderade på det där med ASU på Isotherms kylskåp... Funktionen är ju att kompressorn går ingång hela tiden när motorn är igång...

Efter som jag har ett 42L Isotherm kylskåp som styrs av en termostat så funderar jag på om det går att sätta ett relä som går parallelt med termostaten som styrs av samma sätt som skiljerelät..

Kan det funka mon tro??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja men finessen med ASU är ju att det lagras kyla i ett kylmagasin när motorn går eller annan laddning finns på batteri. I Ditt fall så hjälper det ju inte, Du kan inte lagra energien och om termostaten fungerar så behöver Du ju inte den extra kylningen, termostasten ser ju redan till att det är tillräckligt kallt. Det som troligen sker är att det blir för kallt och att hela rasket isar igen.

Ett kylskåp liksom en AC i en bil måste ta sina pauser för att få avlägsna fukt/kondens som annars fryser utanpå kondensorn och till slut stoppar hela funktionen.

 



Senast ändrad av sdk780 | 08 juli 2011 | 22:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en kylbox i min förra båt och satte in en vanlig kompressor. Fick ungefär samma tanke som neubert.

Köpte en extra termostat, som jag monterade. Tanken var att den ordinarie termostaten skulle stå på relativt  lite kyla och den extra termostaten skulle stå på max kyla. Hade tänkt att med ett par reläer koppla om mellan termostaterna när landströmmen var ansluten eller när motorn var igång och jag hade laddning från växelströmsgeneratorn.

Nu fick jag aldrig kopplat in automatiken av olika anledningar, så jag har aldrig provat. Båten ligger i malpåse sen ett par år.

Jag gör i princip likadant på den båt jag använder idag. När jag har landström ansluten ställer jag termostaten på max kyla Då kyls allt ner några grader och matvarorna blir kylmagasin. När jag sen seglar ställer jag termostaten på min kyla. Problemet kan ju va att om man glömmer att ställa om termostaten så går det mycket ström. Det är ju ofte en bristvara för en seglare med mycket elektronik mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag gör ju ingen override på kompressorn utan det blir ju bara max kyla eftersom när då motorn går så kallar termostaten indirekt på kyla och då borde det ju bli samma effekt som om jag satte på ett varmt kylskåp. Dvs. att den kommer försöka kyla ner och om det blir is osv. så tar ju interna elektroniken i kylskåpet hand om det även fast kylskåpet inte nått sin tilltänkta temp...

eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...