Gå till innehåll
söndag 15 mars 2026
Corvus_corax

Demontera avgaslimpa på AQ 140

Rekommendera Poster

Hej

I samband med nerplockning av kylsystem så tänkte jag demontera avgaslimpan och inspektera den samt byta packningar.

Men jag fick ge upp, den satt som svetsad vid motorblocket. Att den häftar vid kan jag förstå men det verkar lurt att man ska behöva knacka till så risken är att limpan spricker. Jag använde en mindre slägga för att kunna få den att släppa taget, alla bultar urdragna och inga kylrör monterade.

Har någon erfarenhet av fastsittande avgaslimpor och vet på råd ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt! Den brukar aldrig vara något problem att få loss. Är du verkligen säker på att du tagit bort alla skruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ingen lagt till ett par nya så.

7 st för limpan

3 st för värmeväxlaren

vattenrör från oljekylaren demonterat

Finns inte fler enligt spec från volvo penta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då avgaslimpan läckte in vatten på fel håll så har vattnet trängt in i kanalen där den undre skruven sitter och rostat fast fullkomligt i avgaslimpan, det gäller avgasporten på 4 närmast aktern. Jag fick såga av skruven med bågfil, den lilla änden som blev kvar i toppen gick enkelt att skruva ur. Det gick nästan att skruva ur den avsågade tappen för hand. Avgaslimpan var rejält rostig och läckte in vatten både på 4:e och 3:e cylindern, de närmast aktern. Tydliga korrosion hade börjat äta upp väggarna i utblåskanalen med trattform ut mot ytan för packningen.

Ny är limpan bytt ( tung rackare att hantera i trångt utrymme) 20 kg tung.

Med ny limpa så tror jag nu att det ska funka lite bättre med kylningen till motorn.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har precis samma problem. Den sitter som berget. När jag försökte lossa den nedre bulten på fjärde porten gick skallen av. Så jag tror resten har erjat fast inne i limpan. De andra bultarna lossade lätt. Hur kom du åt att såga av den? Jag kan se att limpan rör sig ca 2mm i överkant men nertill sitter den fast på den j-la bulten.

Har du något tips?

Är det bara och ta fram stora släggan så jag får ut den en bit från motorn..

Får jag det så är det ju inga problem.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...