Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
nthbb

AD41A går ej upp i temp alt. trasigt instrument ???

Rekommendera Poster

Hej.

Äntligen har vi sjösatt något sent i år men gud vad härligt det är med första turenlaugh

Vi har ny båt för säsongen och äntligen har vi skaffat diesel (AQAD41A), första gången jag kör diesel och upptäckte att tempraturen inte gick upp på tempinstrumentet. Körde båten på tomgång ett par minuter innan jag byte oljan och tempraturen rörde sig inte 1 mm.

Hur lång tid tar det för en diesel att gå upp i temp, om det är fel på instrumentet kan man isåfall göra något åt det eller är det bara att köpa ett nytt?

Kan man kontrollera tempen på något annat sätt, vill inte köra för mycket utan att veta att kylningen är OK.

Kan det vara något annat fel?

Någon som har något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tempmätaren ska röra sig efter någon minut ... troligen trasigt instrument ... hur ser oljetycket ut? är det ok? det låter som du har köpt en begagnad båt (som är ny för dig) ring den som sålde båten och fråga ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par minuter på tomgång blir det kanske inte tillräckligt uppvärmt för att visa nån förändring på termometern.

Har du en stadig brygga, lägg i växel och få lite rotation i maskineriet. Håll koll på kylvattnet från avgaset och känn även på motorn om den blir för varm ifall den inte får nån kylning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja begagnad men ny för oss, han jag köpte båten av hade ärvt den och har knappt kört den något alls, var ingen båtmänniska därav sålde han, så där finns ingen information att hämta tyvärr.

Oljetrycket OK.

Körde båten ca: 100 meter till båtplatsen men inget utslag då heller så blir nog att köpa nytt instrument.

Om jag kör båten med vxl i mot bryggan, hur vet jag när motorn börjar bli för varm om det nu skulle vara något problem med kylningen, kan jag ansluta en termometer till expansionskärlet eller liknande? Behöver använda båten och vill vara säker på att kylningen fungerar innan jag får dit nytt instrument?

Eller bör jag låta båten stå tills jag byttfrown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå en AQAD41A i min båt och på tomgång tar det ganska så lång tid innan motortempen börjar röra på sig. Däremot så stiger den till 80-90 grader ganska så snabbt så fort om jag drar på.
Färskvattensystemet rymmer 19 liter och det tar ju en stund att värma upp, om du har gångvärme eller varmvattenberedare ytterligare några liter. Dessutom är det drygt 500kg järn som skall hinna bli varmt. Jämför med hur lång tid det tar att värma 19 liter vatten hemma på spisen...

Jag skulle inte ora mig för mycket ännu, låt motorn gå längre än några minuter på tomgång eller kör en kortare runda (typ 5 minuter) med lite högre varvtal, då borde nålen röra på sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som forgus31 sade; känn på motorn (topplocket). När det blir mer än 55 grC kan du inte hålla handen på ytan mer än 3 sek (om du inte har smeanävar, för då är det kanske 5-6 sek;-). Blir det så varmt att du inte kan hålla näven på så tar iallafall inte motorn skada av körning vid för låg temp så länge du inte kör mer än halv effekt ca. Är motorn sjö- eller färskvattenkyld? Det är viktigt att veta för att kunna säga vilken temperatur som är rätt. För hög temp är svårare att bedöma så länge inte färgen krullar sig...

Temperaturinstrument skall man inte lita på för övrigt, de ger en fingervisning, inte mer = kallt, lagom, varmt, för varmt etc. Även kablarnas längd/area, korrosion på eventuella förskruvningar avbrott etc inverkar på givarens utslag då det enda den mäter är givarens resistans. Mät upp kablarna! Dessutom brukar skalan börja vid ca 60 grader och har du sjövattenkylt kan det bli vanskilt då den kan ligga runt 70 grader vid normal drift (beroende på motor).

Sätt en ny och kalibrerad kvicksilvertermometer i hålet (eller ett kalibreringsinstrument), först då vet du vad temperaturen verkligen är. Det är bra at ha en ny kvicksilvertermometer liggande och några muffar/nipplar för att passa in den till olika gängor. En investering på 500:- som lönar sig eftersom den rätar ut många frågetecken och dyra verkstadsbesök. Se bara till att termometerns hela kännarkropp ligger i flödet, annars blir det fel här också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor på tomgång eller frisnurrande på högre varvtal ger ingen större effektutveckling och motorn blir inte varm. Jag har märkt att motorn inte ger nån värme till varmvattenberedare och gångvärme förrän motorn får arbeta, dvs med växel i och t.ex halvgas. Du kan inte döma ut en motors kylning efter 100 meters färd.

Har du motorn under uppsikt t.ex vid bryggan så både ser du att det ryker lite, känner på lukten och genom att känna med handen på blocket om motorn överhettas. Över hundra grader kan blocket bli och då kan du bara ta på det nån sekund innan du bränner dig. En indikation på kylning är att det skvalpar ut vatten ur avgasröret. Det ska gurgla och småspruta ut vatten där för att avgasslangen inte ska överhettas. Om du är väldigt osäker så be nån på bryggan om lite stöd.

Varför tror du att temperaturmätaren är trasig? Blir t.ex din bilmotor varm efter nån minut på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Ska köra en längre stund och se vad som händer. varför jag funderar på trasigt instument har och göra med att jag har kört amerikanska V8:or (bensin) i tidigare båtar och det räckte med att vrida om nyckeln innan tempen rörde sigwink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vore som dig så skulle jag först och främst kolla att det finns en termostat monterad.

Finns det ingen termostat eller om det sitter en felaktig som öppnar vid för låga grader så blir ju inte motorn särskilt varm.

Det kan ju också vara så att någon har monterat dit en sjövattenpump med för stor kapacitet, då kyler den för mycket för att motorn ska komma upp i lagom arbetstemperatur.

Pröva också att jorda kabeln från tempgivaren och se om den slår i botten, mätaren kan ju ha pajat.

Jannelu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att lägga näsan i blöt. Tror inte riktigt på ditt resonemang om överdimensionerad sjövattenpump. Som jag förstår saken har flödet av sjövatten genom genom värmeväxlaren ingen större inverkan så länge termostaten är stängd. När rätt temperatur är uppnådd styr den motortemperaturen genom att portionera ut lagom mängd kylvätska till värmeväxlaren. Möjligen kan en överdimensionerad sjövattenpump tvinga termostaten att jobba lite mer. Tänker du möjligen på en sjövattenkyld motor?

När det gäller termostaterna (Det finns dubbla termostater på den motorn) En saknad termostat, eller en trasig, som står öppen hela tiden,skulle kunna göra att motorn värms upp mycket långsammare och inte når arbetstemperatur.

Av egen erfarenhet vet jag att det tar lång tid att få mätbar temperaturhöjning på en 41-a på tomgång. Enklast är att köra en sväng med lite mer belstning, som föresalgits tidigare i tråden. Nästa steg är nog att kolla tempgivaren som du föreslår. Tvärtom går ju också bra, faktiskt, men jag är stark motståndare till onödigt jobb. Tänk om det räcker me den provtur! Då ska den stackars trådskaparen ligga sömnlös och ångra att han jobbat i onödan.laugh

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 17 juni 2011 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vidhåller nog fortfarande att om man har ett kraftigare flöde genom värmeväxlaren så sänker det motortemperaturen mer än vad en mindre kraftig pump gör.

Vattnet som släpps ut från termostaten in till värmeväxlaren blir ju mer nerkylt desto kraftigare flödet av sjövatten är och när det sedan cirkulerar tillbaka in i motorn igen så blir ju motorn i sin tur kallare än vad den hade blivit av en pump med mindre kapacitet..

Man kan ju jämföra med att om man har en dålig impeller så blir ju motorn varmare, med ny impeller så kyler den som den ska igen,  högre flöde= kallare motor, det går naturligtvis inte att jämföra så rakt av men principen är ju densamma.

Hur stor skillnaden eventuellt blir har jag ingen aning om.

Det är i alla fall kanske lite långsökt att pumpen skulle vara för stor så jag skulle nog som sagt kolla termostaterna till att börja med, jag visste inte att det satt 2 stycken i den motorn.

Jag hade ungefär samma problem på min motor, den gick bara upp till ca 40-50 grader, efter mycket om och men (bla bytte jag givare med samma resultat) så kollade jag om varvräknaren stämde, jag saknade nämligen också ett par knop i toppfart så jag köpte en varvräknare av modell lasermätare,  man klistrar fast en liten reflex på vevaxeln och därigenom får man exakt koll på varvtalen.

Det visade sig att den förra ägaren antagligen hade bytt generator med en annan dimension på remskivan och det i sin tur innebar att varvtalen blev helt fel.

När jag körde och marschade med 2000 varv enligt båtens varvräknare så var det bara 1200 varv i verkligheten, efter att jag hade kalibrerat varvräknaren så fick jag tillbaka dom saknade knopen samt att tempen steg till en mycket bättre  nivå.

Jag kan också tala om att det är väldigt svårt att med hörseln avgöra hur mycket båten varvar.

Jag hade ju nästan kört på tomgång sen jag köpte båten så med mer belastning på motorn så löste sig problemen både med farten och med temperaturen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inget fel på instrumentet eller kylningen, efter 10 min gång så gick tempraturen upp och allt fungerar perfektyes  Tack för alla svar.

Sitter i skrivande stund på Gullholmen efter premiärturen idag och njuter, får passa på att önska alla en riktigt trevlig midsommarsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...