Gå till innehåll
onsdag 18 februari 2026
Seastrom

Hjälp med propeller val Evinrude på sportbåt.

Rekommendera Poster

Har en 40hkr -93 Evinrude som sitter på en liten sportbåt ( ca 14fot och vikt strax över 200kg med motorn) Problemet är dock att jag tycker den går alldeles för dåligt mot vad den borde. Toppfarten är strax över 30knop. Tycker också att den varvar ganska mycket  (har tyvärr ingen mätare) Motorn är vinklad så rakt de går mot gaveln utan att bygga om. Triimar jag mera blir båten ostabil. Båten planar dock ganska lätt.

Tidigare ägare påstod att han kört över 40knop med båten med en 30hkr motor.

Här är vad jag kunde läsa på propellen som nu sitter på : 11- 3/4 X 17. (tycker mig ha läst något att 17 är max stigning som går att ha ? )   Så någon som kan tipsa om lämpligare storlek ? (heller kan de bero på något helt annat ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vad du har för typ av sportbåt, är det en vanlig klassiskt sportbåt för nöjjesåkning och vattensport, eller är det en cigarrformad räcer med en sittplats endast avsedd att vara snabb?

Finns i princip inga vanliga sportbåtar i den längden som väger 100 kg eller mindre, så jag utgår från att det är en före detta tävlingsbåt eller liknande, och då borde den precis som du säger gå fortare, då är det bara att skaffa varvräknare så att du får svart på vitt, och beställa ny propeller baserat på dina mätningar, har iaf sett 19 stigning då jag letat till mig själv.

Om det rör sig om en vanlig sportbåt tycker jag definitivt du skall vara nöjd med 30 GPS-knop, min Crescent 430 GTS (vanlig sportbåt) gör 30 knop med 55hk och 12 - 1/4 x15, dock säger magkänslan att min båt varvar lite väl mycket med nuvarande prop. Jag funderar därför på att byta till den storlek du har... Min båt väger dock 220kg motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan här är de http://www.nettivene.com/moottorivene/hurrican?id_sub_type=2 (verkar vara riktigt ovanliga i sverige ?, överbyggnaden är dock lite anorlunda på min men skrovet är de samma) Vikten är 150kg utan motor så blir ju lite mer än jag tidigare sa med bränsle batteri osv.

Skulle alltså vara att få tag på en varvräknare då. Hittade också 13  X 19 som mest nu så lite större finns ju. Fanns stålprop också men max på den som jag hittade är 12 x 17 Så frågan är ju vilken man ska ta då isåfall ?

Senast ändrad av Seastrom | 12 juni 2011 | 16:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...