Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mrplasma

Tips på montering Stereo Yamarin 64 DC

Rekommendera Poster

Måste säga att det är svårt att fota!



Senast ändrad av mrplasma | 11 juni 2011 | 23:00

post-10006909-1394236738,7911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller plasten för att skruva dit stereon eller förstärkte du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja!! Badat pärlan ser jag! Imorn blir det nog en långrunda. Lovas strålande sol härner. Satte dit min hembyggda antenn idag, klart bättre men inte helt bra. Fortfarande bäst mottagning på dansbandskanalerna men nu funkar iaf P3 oxå. Får nog konstatera att Fusion 200´ s svaghet är radiodeln, i övrigt är den toppen. Den där halvtransparenta plasten är faktiskt tjockare än man tror men jag la en bit polyeten bakom o genomgående bult, plyfa o träskruv funkar säkert minst lika bra.

Japp, antennen och ditt lite skumma närverk är anslutet till NMEA porten på plottern. Då antar jag att den ena sladden från T:et går till plottern och den andra till antennen? Ekolodsdelen verkar ju ha en egen kabel o inte gå på NMEA:at för visst står det SONAR längst bort? Jag är faktiskt inte helt hundra på hur man på enklast möjliga vis får in ett motorinterface i det här oxå. Men det ska vi nog kunna lista ut. Termineringen på T.et (blinpluppen) kan du kolla på hur många ohm den är på? Förmodligen 60 eller 120.

Jag får rysningar nu när jag ser ett 64-elsystem i orginal. Ett tips för att åtminstone hjälpligt förebygga framtida problem är att se till att inget hänger i sina anslutningar. Vanliga små buntbandsankare med tejp på baksidan funkar utmärkt som fästpunkter. Pilla loss tejpen, rugga ytan lite med smärgelduk, tvätta med aceton o limma upp med Sika. Sitter som berget. Häng sen kabelbuntarna så alla anslutningar är avlastade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det är en dålig radiomottagning!

Hoppas du har haft en fin tur med din båt idag! Igår hade vi toppenvärder, men idag vart det  blåst och kallt :-(

Japp! Det står sonar och det var 60 ....se bild!

Skulle såga in högtalarna idag, men chefen tyckte att det finns mycket annat att göra i ett hem än att vara i båten! Ibland får man offra sig wink

 

En övrig fråga för oss som servar sin motor själv?

Min har tickat 100 timmar och en symbol av en motor visar sig i instrumentet. Hur släcker man ner det?

 

 

 

post-10006909-1394236739,3695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, blev en del kört men vädret var inte riktigt lika bra som prognonosen. Blev ett trettital sjömil o lite grill på en holme.

Som jag misstänkte, du har en halvvariant av ett nätverk som bara kan ta antennen. Du behöver bygga ett riktigt NMEA-nätverk och sedan ansluta både antennen och motorinterfacet dit. Lite mer pill och lite mer pengar men fullt genomförbart. Du behöver minst ett NMEA Network Starter Kit, se länken, plus eventuellt oxå en extra NMEA-kabel och ett extra T, måste se ditt nuvarande T och kablar för att kunna avgöra det.

http://www.navalis.se/nmea-2000-starter-kit/product_details.php/products_id/701

Tändning på, motor av, mode 4 sekunder, du är nu inne i Custom mode bläddra med mode knappen för att komma till Maintenance menyn. Håll inne set och mode samtidigt i en sekund. Räknaren är nu nollad. Gör detta i samband med service oxå så kommer du rätt o kan om du vill gå in i menyn under säsong och se hur lånt du har kvar till service.

Har inte jag mejlat dej Command Link manualen? Om inte hojta till. Det är många funktioner i instrumenten för bara två knappar men i manualen finns en jättebra flowchart hur manpillar i inställningarna. En för varvräknaren o en för loggen. Dessa har jag laminerat in och har liggande i båten. Du ser flowcharten på bilden men bildfunktionen på MG gör den ju inte läsbar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad jag hittade i grannens garage! :-) Han har en F250 på en Anytech och har över denna bit ingenjörkonst! :-) Jag fick den och nu fortsätter följetången! Kollade också i på Lowrance hemsidan och läste om olika alternativ till kopplingar. Blev jag klok.....nej!

Måste förmodligen göra som du säger och köpa kittet!  

 

Har inte fått stereo grejerna än!

 



Senast ändrad av mrplasma | 14 juni 2011 | 21:34

post-10006909-1394236741,194_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag är helt fel ute men jag tycker det där ser ut som en Motorinterface-kabel, det vill säga kabeln du drar från en Yamaha-motor med NMEA-funktion till NMEA-nätverket som sitter under rattkonsolen och som därifrån slussar informationen vidare till ditt Lowrance instrument. Osäker på när NMEA det kom till F200 men jag har det på min F150 -08.

 

Högtalarna (Infinity från Harman/Kardon) i vår 64DC har jag förövrigt satt en knapp decimeter upp från durken till vänster/höger om förarens respektive passageraren fötter. Tycker de ger riktigt bra ljud och andas verkligen kvalité rakt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med fler som har 64:or, trodde det var bara Jarb och jag som var kvar här på MG :-)

Du har inga bilder på din montering mm? Kan vara ett bra ställe för montering. Hade du fler högtalare monterade eller?

Väntar med spänning ang. NEMA problematiken när överingenjör Jarb kommer med ett klokt utlåtande! Han har verkligen hjälpt mig med flertalet braiga tips.smiley

 



Senast ändrad av mrplasma | 14 juni 2011 | 23:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

har tyvärr inga bra bilder tillgängliga i dagsläget, men ska försöka tänka på det nästa gång jag är ute med båten. 

Har endast 2 högtalare monterade. Infinity-högtalarna är riktigt feta! Jag tycker det räcker och de ger mer än tillräckligt ljud även i marchfart. Anledningen att jag inte har fler är även att jag inte vill göra inverkan på båtens stuvfack där man ju har en massa packning stuvad. Ett alternativ som jag sett flera ha är att montera dem i det mittre stuvfacket. Där har jag dock en 35 liters kompressorkylbox monterad så det får verkligen inte plats nåt mer.



Senast ändrad av Yammi | 17 juni 2011 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte riktigt färgerna på kablarna men om det är vit, blå, svart och röd så är det en pigtail buswire. Sitter ett likadant kontaktdon i andra änden kan man oxå kalla det för två halva motorinterface ;-) Det är sådana kablar jag splittat och skickat ut så har de som fått dom skarvat dom med en NMEA-kabel och fått sej ett motorinterface.

Kul att du vaknat igen Yammi :-) Bra att du är nöjd med din högtalarplacering. Om du läser högre upp så ser du att jag misstänker att denna montering är bättre än den gängse bakom stolarna som jag även gjort på min. Det bli nog att jag kompletterar med högtalare även i fotlådorna. Hur har du det med radiomottagningen och vad har du för antennlösning? Har svårt att få till bra mottagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är från instruktionsboken till din plotter. Som du ser på högra delen av den röda fyrkanten använder man här en annan sladd för att ansluta antennen där termineringsmotståndet hänger på en lös sladd bredvid. Det jag misstänker är att du har ett vanligt NMEA-T istället. Det du då gör är att du plockar in detta T i ditt nätverk som du bygger med startkittet. Ditt nätverk kommer då se ut så här från ena änden till den andra. 120 Ohms terminering - T med benet anslutet upp till plottern - T med benet anslutet till antennen - T med benet anslutet till Command Link bussen via hembyggt interface - 120 Ohms terminering.

Det som oxå måste undersökas är hur eller om ditt nuvarande halva NMEA-nätverk är spänningssatt.. Den vänstra delen av den röda fyrkanten på bilden. Leta upp dessa kablar o se vart dom går. De kan mycket väl vara sammansatta med matningen till plottern. En inte helt optimal lösning då nätverket hela tiden då drar ström som du kan läsa om i min NMEA-monolog som jag länkat till högre upp.

post-26269-1394236741,2634_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade först med en antenn som jag limmade fast i mellan skroven till höger om förarstolen, men den gav inte alls bra täckning och jag fick i princip bara in P3 och P4 utan störningar. Köpte då en 4 dm lång extern antenn som monterades utanför rutan. Den är vinklingsbar så blev riktigt diskret. Nu har jag mycket bra mottagning. Jag har även köpt en splitter så att VHFen går på samma antenn. Antennen är egentligen lite kort för att ge bra VHF täckning över väldigt stora avstånd men vi går aldrig i så öde vatten.

Var först skeptisk mot att ta upp ett litet hål i skrovet för att få igenom kabeln, även om man sedan tätar det med sikaflex, men jag har båten täckt med ett heltäckande kapell så den sitter väldigt väderskyddad alla dagar om året utom då jag har otur och vara ute i regn :-)

Delar till NMEA nätverket köps annars med fördel på Ebay. Lowrance svenska priser är rent av hutlösa ...



Senast ändrad av Yammi | 15 juni 2011 | 07:59



Senast ändrad av Yammi | 15 juni 2011 | 08:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, varenda hål man borrar i henne svider, speciellt om det syns. Är nog inte mogen för att montera en extern antenn ännu, kan kräva år av mental förberedelse för sånt ;-)

Yammi, har du gjort nån stopp för ruffdörren? På min kommer jag få sätta ett stopp så dörren inte knusar högtalargallret och modifiera remmen som håller fast dörren. För du har väl satt högtalarna mot utsidan antar jag, det är iaf min plan, vid den röda ringen på bilden. Motsvarande på SB-blir under facket. Eller har jag missuppfatttat dej och högtalarna sitter på framkant av stuven vid den röda pilen?

post-26269-1394236741,4008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet för antennen syns lyckligtvis inte då antennfoten täcker det. Ligger sikaflex under antennfoten så är egentligen inte orolig för att få in vatten där, men som sagt det är jobbigt att borra i båten.

Ja. högtalarna sitter där du markerat med en cirkel. Har satt en gummidörrstopp i vitt en bit upp som fångar upp dörren i händelse av att den skulle flyga upp.

Tror att en mindre del av ljudet blåser bort om man monterar högtalarna lågt. Jag upplever i alla fall att det i princip blir som en resonanslåda i båten när man spelar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått kvitto på att man får just precis det som jag vill uppnå! Du har nu övertygat mej om att köpa en laddning högtalare till :-) Mera hål i båten.. .. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer placera mina högtalare där oxå! :-)

Jarb...Hur menade du att nollställa service indikatorn?? slå på tändning utan att starta motorn...håll inne 4 s mode!  fick inte det att funka, men jag var nog för trött ikväll. Uppdaterade min gps med senaste programvaran från 2007! :-)

Här är halva Yamma prylen i närbild!



Senast ändrad av mrplasma | 15 juni 2011 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lokala handlare har för sig att han har ett kit liggandes, så han skulle söka efter det!

Annars beställer jag ett på fredag!

Jag tror vi är nära sanningen nuwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trött man blirsad Har beställt stereo med tillbehör...har det kommit? svar: nej

Har beställt Blue Sea 6007 brytare....har den kommit? Neej!

Har beställt en polermaskin......har den.......jaja ......ska inte upprepa mig, men NEEEJ!

Har beställt cykel tillbehör till grabben.......NEEEEEEEJ!crying

Tänkte beställa Nmea  2000 startkit imorgon, men vete tusan om jag törs?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde min Fusion från Tribalwtersports i England, halva priset mot Sverige o snabb leverans när den väl var släppt. Beställde min MS-RA200 innan den fanns ute men det verkar som det är hårt tryck efter den ännu. Kommer Beställa andra paret högtalare därifrån oxå. Men håller med dej, trist när prylar inte kommer. Har man väl bestämt sej vill man ju ha prylarna NUUU!!

Har du kollat upp hur eller om ditt halva NMEA-nätverk är spänningssatt ännu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lokale handlare hade hemma start kitet! smiley

Tror ni att det räcker med dessa eller?

Tror jag måste ha en adapter mellan nya och gamla?!

Hittade denna sida.

http://www.sportmanshipmarin.se/assets/documents/service/nmea2000.pdf

Mina stereogrejer kommer från USA...om de kommer?!



Senast ändrad av mrplasma | 17 juni 2011 | 21:37



Senast ändrad av mrplasma | 17 juni 2011 | 21:37



Senast ändrad av mrplasma | 17 juni 2011 | 22:08

post-10006909-1394236743,8368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du inte fått serviceindikatorn nollad, kanske var jag otydlig. Motorn av tändning på, håll inne mode-knappen i 4 sek, du är nu i custom mode, bläddra med mode knappen till du kommer till serviceindikatorn. Håll inne set och mode i 1 sek så är serviceindikatorn nollad.

Du måste se till att få en NMEA-sladd över som du kan skarva ihop med pigtail-bussen. Färgerna är samma, bara att skarva vit mot vit, blå mot blå osv. Skillnaden mellan blå och röda NMEA-kontakter kan jag tyvärr inte men att dömma av texten i dokumentet kan nån form av adapter behövas, texten är för mej inte solklar så jag vet inte riktigt vad som kan behövas eller vad som blir den smidigaste lösningen. Handlaren kanske har koll?

Du vet väl att vissa Amerikanska radioapparater inte funkar 100 i Europa? Var osäker på hur Fusionen skulle va eftersom den inte var släppt när jag köpte så jag tyckte det var tryggast att handla i Europa. Har för mej att England oxå var billigare än USA då det är EU o man slipper tull o moms. När jag väl fick apparaten fanns alla radiostandarder i min. Antar att samma kommer gälla din apparat eller har du t o m kollat upp det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de röda är den nya sortens NMEA 2000 och de Blå är den gamla.

Jag måste bara komma på vilken adapter som jag ska ha? Mitt nuvarande (Blåa) halvnätverk vete tusan om jag ska ha kvar pga man måste ju sluta med en 120 plugg och det har jag  då inte hittat av den blåa sorten. Det satter en 60 plugg på min. Funderar om jag skippar strömmen i Yamaha (halva mojängnen) och kör bara med vit och blå till det nya. Då blir det att köra strömen från kitet eller från GPS´ n?

Alltså jag ska klippa av en av NMEA 2000 kablarna för att skarva till YAMAHA sladden! (Är nog självklart!) :-)

Om jag får detta att funka kommer man kunna lägga upp tex runda mätare i gps´ n?

Gällande stereon så Nej, jag kollade inte upp det innan och jag tänkte inte på tull mm :-(

Kollade på hemsidan för Fusion och det verkar som att man kan ställa om i menyn för Europa eller USA. Dock är jag inte säker på detta. Frekvensen är för USA modellen 87,5-107,9MHz med 200 kHz söksteg, Europa är 87,5-108,0 med 50 kHz söksteg. Kan det betyda att det kommer att funka??

http://www.fusionelectronics.com/content/product_downloads/MS-RA200_Manual.pdf

Brytaren Blue sea 6007 kom igår! Kommer dock att köra bara med en laddkabel nu i början pga att jag har båten i sjön och ids inte börja meka i hamn, dock stereon kommer jag försöka montera i hamn.

 



Senast ändrad av mrplasma | 18 juni 2011 | 09:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo som du säkert läst i min motorinterface-monolog så blev det inte så bra när det var matat från två håll. Command Linket via tändningslåset och NMEA-matat direkt via plottern. Den tillfälliga lösningen blev ju att klippa matningen i interfacet men nu är även NMEA:at matat via tändningslåset. Kanske dumt för din del för då måste tändningen vara på för att du ska få mottagning på GPSen, jag har ju intern antenn.

Det kanske är lättare att fimpa det gamla helt, kan du ansluta antennen direkt till ett T av nyare sort? Hur gammal är din GPS, min är från 2008 och har ju röd NMEA? Problematiken uppstod alltså aldrig för mej.

Jodå man kan lägga upp massa fina mätare om man vill. Tittar dock mest på förbrukningen o vattentrycket då man får dom mer exakt än i Command Linket.

Jo den där laddkabeln är lite pillig att få in o det är ändå bra mycket lättare på land. Jag tryckte igenom en svetspinne (för gas) med ett snöre o drog sen igenom laddkabeln. Fick du nollat serviceindikatorn nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit kolla upp ang. Nmea 2000 idag pga spöregn! Satt inne i båten under hamnkapellet och det kom in vatten lite här och vars! sad

Kommer nog alltid ta in sittdynorna från U-soffan och hitta någe plast att lägga över ryggstöden i U-soffan!

Har dock monterat högtalarna smiley 

 

 

 



Senast ändrad av mrplasma | 18 juni 2011 | 21:37

post-10006909-1394236744,3007_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det bra med högtalare, men vart är stereon!!!wink

Bild på styrbord högtalare! Gick mycket bra att fräsa ur hålen på båda sidor! Inga kablar att vara rädd för mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i tordsdags och hämtade en Yamarin 6420 i Finland åt en polare. Vi körde ner med bil och båtvagn 80 mil och sedan hem samma väg.  Det tog 25 timmar! :-) Båt och motor är av 2004 års modell, dock så måste balans axel mojängen bytas på 150 hk 4 taktaren :-( (Vinade ljud)

Någon som vet någe om detta????

Hur som helst så är nu stereon monterad! Den gick att ställa om till europa och det verkar vara samma maskin som säljs över hela världen. Har dock inte fixat någon antenn, men jag har testat ipod dockan och det funkade mycket bra. Det följde med adaptrar till alla appels iPod-iPhones och min 4:a passade perfekt.

Testade subben också och visst blev det bättre ljud, men är tvecksam vart jag ska placera den.

Är inne på att sätta den under passagerarstolen med vetskap att det blir mindre utrmme för annan förvaring.

Nmea har jag inte orkat ta tag i ännu, men till semestern så ska det nog ordna sig.

Nollställning av service lampan fick jag äntligen nedsläckt idag. Tack Jarb!

 



Senast ändrad av mrplasma | 26 juni 2011 | 23:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar har den gått? Har ni fått en profesionell diagnos på problemet? Har aldrig själv hört ett dåligt balansaxelpaket men skulle gärna vilja göra det. Om det är ett mer gnisslande ljud är det dock bara drivaxelbussningen, en annan men helt ofarlig F150-egenhet som är ganska lätt att rätta till. Jag har båda instruktionerna för balansaxelbyte, både den gamla krångliga där svänghjulet demonteras och den nya uppdaterade där man slipper detta. Ställer Yamaha upp nåt med good-will? Fram till för nåt år sedan körde jänkarna full good-will på detta men nu är ledningen visst nu och man har blivit hårdare med att kompensera kunderna för detta som ju inte är nåt annat än ett rent konstruktions/fabrikationsfel. Jag skickar gärna instruktionerna men jag vill ha en film eller åtminstone ljudfil på hur det låter i utbyte :-) ;-)

Skit oxå, min hempulade antenn blev märkbart sämre efter återmontering av innertaket.. Funtar nu mest på om jag ska såga i båten eller skita i radio och köra Iphone/USB-sticka rakt av.. Ser att du centrerade stereon.. Stör du dej inte på loggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten mrplasma, kan du inte starta en ny tråd om detta med balansaxlarna? Klistra in ditt inlägg så klistrar jag in mitt. Jag tror att detta kommer drukna i stereoprojektet o inte många kommer se det. Skulle nämligen gärna vilja höra fleras erfarenheter runt detta med F150 och sjuka balansaxlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...