Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
bryggarns

volvo penta 140 från år 1975 går ej på översta cylindern

Rekommendera Poster

hejsan

jag hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa mig för detta går över mitt förstånd

som sagt så går den inte på den översta cylindern och den lade av helt plötsligt när vi var ute och fiskade

jag har fått för mig att det inte blir något värst insugsvacum för soppa pumpen fungerar ej heller så att man får ge motorn lite små pump med slangpumpen från tanken

jag har kollat bladventilerna och dom ser fina ut men när jag har förgasare monterat och drar runt motorn så kan jag bara känna att den suger in en gång per varv och då förmodligen från den undre cylindern

jag har tagit comp prov och den ligger på ca:12-13  kilo eller bar ( dom är ju bra nära varandra

det kommer gnista på båda stiften och jag har testat att ge startgas i övre tändstiftshålet och det är inte någon tendens till att vilja tända på den översta

har även demonterat hela tändningen samt kollat packboxen och lagret där uppe under tändningen

alla förslag välkomnas för jag är helt tom nu

jag kan ju tillägga att motorn är köpt i år av en man som fått den efter sin far och enligt honom så ska den inte ha gått mycket alls

och den ser ut att vara i nyskick , klistermärket från affären där den köptes sitter kvar på sidan nära vattennivån och man ser inga märken efter klåpare som skruvat med den (förutom jag då)

jag hoppas på hjälp

Senast ändrad av bryggarns | 08 juni 2011 | 21:48

Senast ändrad av bryggarns | 08 juni 2011 | 21:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt sjukt. Jag tycker du redan kollat allt som skulle kunna vara förklaringen till avsaknaden av vevhuskomp. Är du säker att bladventilen är OK? Kan det möjligen vara ett hål i blocket?

Hål i kolven kan det inte vara då du har komp i cylindern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej och tack för visat intresse

jag har också funderat lite över om det kan vara något hål i blocket på insidan

har hört att det är vanligt att undre packboxen går sönder om motorn blir för varm och det ska tydligen vara vanligt på penta 140 , men på min så har jag haft lite koll på tempen och jag har rikligt med vatten sprutande ur den

och den undre packboxen ska tydligen göra så att man tappar insugsvacum , men då tycker jag ju att den inte skulle gå på den undre cylinden

en liten fundering är över hur soppa pumpen fungerar , jag hade fått för mig att den fungerade på insugsvacumet endast men här så ser man ju att när kåpan med termostaten är demonterad så går det en kanal till soppapumpsanlutningen samt in i vevhuset

och då tycker jag att det borde bli rundgång på avgaserna ner till vevhuset , ska det vara på detta viset eller har det hänt något där ? ska det vara pluggat in till vevhuset ?

om det ska vara öppet in till veven så suger han ju under insugningsfasen in avgaser där i stället för bränsle blandningen , nu är ju inte hålet till soppa pumpen större än ca:6 mm men nog borde det påverka insuget på låga varv

detta om hur det fungerar med driften av pumpen är ju spekulationer så är det någon här som vet hur det fungerar så blir jag tacksam

för nu blir jag gå hårig väldigt snabbt

mitt tele nr är 070 7644514 om någon vill ringa och ge mig tipps

och mitt namn är anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

problemet är löst nu så nu börjar jag få till baka den normala hårfärgen i stället för gråa hårstrån

felet var att en plugg lossnat

när jag kom hem idag så tänkte jag att vi har inte druckit en droppe öl medans vi mekat med båtmotorn ,  så då tog jag en sofiero 5.2 % och sa att nu går jag ut och fixar felet tjoo flöjt

och när jag kom ut så uppenbarade sig felet halle lulea

bakom kåpan där termostaten sitter så ser man ju kolven samt hålet där avgaserna tar vägen , sedan så ska det ju sitta 2 st typ fryspluggar där under också men jag hade ju bara 1 st men det är ju inte lätt att veta när man aldrig råkat ut för felet.

så när den översta pluggen saknas så går bara avgaserna runt där och kanalen som ska transportera bränsleblandningen är ju vid öppen när pluggen saknas så att det är ju inte så konstigt att man inte fick något insugsvacum .

synd bara att inga av alla experter man talat med inte kunnat ge detta tippset !!

eller kan det vara så att dom ville att jag skulle lämna in den så att det kostat mig en förmögenhet ?

så svaret på detta var att en öl kan hjälpa ibland .... tror jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...