jarb 78 Postad 5 Juni , 2011 Satt o kollade lite på Eniros sjökort för lite färdplanering. Upptäckte att de måste gjort nån form av uppdatering för deras sjökort är nu de mest exakta jag sett i mina vatten. Har fått för mej att Sjöfartsverket förser Eniro med korten men om jag jämför med S57-korten i 88SEA i min Iphone så är Eniros annorlunda och bättre. Jämför jag med mina Navionics-kort från 2008 i plottern så är dom helt hopplösa. Rör man sej i Blekinge blir man rätt luttrad på dåliga sjökort men dessa Eniro-kort är de klart bästa jag sett hittills. Nån som upptäckt samma sak i andra vatten? De här korten vill jag ha på riktigt, tryckta, i plottern och i smartphones. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juni , 2011 Jag var in och såg på mina hemmavatten (Väddö/Arholma) men fann inget som skilde sig ut mot papperskorten (köpte nya i år) Både omärkta och märkta grund är samma, vattenledningen som är felritad i viken där jag har båten är lika fel i Eniros kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Juni , 2011 Har inte kollat på tryckta kort från 2011 men om det är Sjöfs-kort Eniro använder så är de kanske lika. Lite förvånande dock att S57-korten i 88SEA i Iphonen är av den gamla sämre typen. Inte ens vissa prickar som bytts är rätt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juni , 2011 Jag kör med Inavx/Solteknik i min iPhone (också senaste versionen) och det är exakt samma som Sjöfartsverkets kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Juni , 2011 Ska mejla 88SEA o höra hur gamla korten som ingår i Iphone-appen är. Lowrance/Navionics ska ju gå över till S57-kort under året o har funderat på att uppgradera mina kort men man får nog studera dom först innan man slår till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Juni , 2011 Fick svar av 88SEA att de fn kör med 2010 kort men att 2011 korten är på ingång. Ska bli intressant att jämföra när de kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser