Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
snabbe

Förgasar problem?? Aq140

Rekommendera Poster

Lite orolig/ryckig gång som om den inte skulle få soppa eller luft mellan 2 tusen - 5500 varv

Båten planar finta o så men med lite ryckig gång.

är detta bara en justering på skruvarn som sitter på förgasarna???

det är dubbla original förgasare som sitter.

 

mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag funderar lite på om det skulle kunna vara tändningen som moste justeras,,, görs detta bara genom att ändra på fördelarlocket??

 

Mvh Snabbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor du pratar om? är det ett inombord 4 cylinder med dubbla Strömberg förgasare?

Dubbla förgasare är mycket svart att justerar 100% men där är inte problemet.

Misstänker att problemet kommer från tändningen, har du bytt tändstift, rotor i fördelalocket, hur ser fördelalocket på insidan?

Det skulle skada inte att byta ut allt detta mot nytt då får du säkert bättre tändning till motorn.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en b21, rotor o fördelare ser fina ut nya tändstift sitter kablarna ser ok ut. det sitter dubbla solex phn44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Då har du samma motor som jag hade i min f.d gullringen.

Allting såg bra ut på min också men det tog långt tid att starta och inte gick rätt.

Jag blev så trött på det att jag bestämde mig att byta stift, tändkablar, fördelarlocket, rotor, kondens som sitter på fördelarlocket, när vart detta gjort, motorn gick som en dröm.

Det räcker att du har en tändkabel som är dåligt (svårt att upptäcka) för att motorn inte ska gå rätt.

B20 delar är ganska lätt och billigt att köpa och byta, Det skulle jag utan tvekan göra det.

Är nästa 100% säkert på att ditt problem kommer att försvinna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova med att inhandla lite nya grejer på mekonomen så får vi se vad det blir.

 

tackar för tipsen

 

mvh snabbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är det så att jag har lånat en strobb lampa o tittat på tändningen,,,, jag har endast provat när jag har legat still och inte haft växel i. Den ska stå på ca 36-38 grader vid 2000-4000varv CA..

men gradskivan går endast till 35... en sak till om man nu ska gissa vad den står på så stod den mellan 40-45 och den änrdas ingentin hur jag än vrider på fördelarlocket enda skillnaden jag fick var när jag sedan provåkte båten så jag får vell lyssna mig till när den går som renast eller nolla motorn o göra en markering...

 

mvh Snabbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ställer tändningen skall du vrida hela fördelaren, du skriver locket men det skall inte gå att vrida på separat.

När du vrider hela fördelaren kommer tändläget att ändras, garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ahaa inte så konstigt att inget ändrades då... men varför gick den bättre finns det en viss sjustering på fördelarlocket???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mycket riktigt det ändrades och är innom marginalerna nu men har inte pråvåkt än, ändast stått i hamnen och gasat.

;)

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så tändföljden är rätt. Sitter kablarna rätt i locket i förhållande till tändstiften. tändföljden ska vara 1,3, 4, 2. Jag hade två kablar fel, motorn gick men inte rent och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp det ser bra ut:)

 

ske se om jag får tid i helgen o ut o prova lite

 

mvh andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått???? Har du fått ordning på motorn??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det har gått bra nu har ställt tändning samt fixat brytarspetsen, det som var problemet satt i kondensatorn, så nu går den fin fint

 

mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...