Gå till innehåll
onsdag 08 juli 2026
AndreasAn

Oljeläckage MD5

Rekommendera Poster

Upptäckte när jag körde motorn igår att det kommer motorolja med ut i kylvattnet på min sjövattenkylda MD5:a. Kontrollerade oljenivån och märkte att det var betydligt mindre än innan avfärd. Oljan såg dock ok ut, den var inte grå eller så..

Kan detta vara ett läckage där impelleraxeln går in i motorn? Byte impeller tidigare i vår och misstänker att något kan ha hänt när jag monterade den nya impellern. Själva pumpen lämnade jag in för renovering förra året eftersom den läckte sjövatten i en packning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska försöka resonera lite allmänt runt ditt problem.

Är du säker på att det är motorolja? Att oljenivån är lägre efter körning är helt normalt, innan start så är nåstan all olja nere i oljetråget, efter start av motorn far oljan runt och kletar fast öveallt där den kan hamna, åtskillig tid går åt innan all olja är tillbaks i utgångsläget, jämför med att tömma en oljedunk det rinner ju hur lång tid som hellst.

Att oljan kommer från impellerpumpen tror jag inte, det är inget tryck på oljan vid pumpen, största risken är att vattnet kommer in till oljan, men det visste du ju redan.

Skulle det vara så att det är motorolja så kommer den troligare från dåliga ventilstyrningar, kolvringar, allmänt sliten motor, kan ju också vara oförbränd diesel.

Dom flesta marinmotorer oljar vattnet lite så ha en flaska diskmedel tillhands och spruta lite diskmedel på oljan om någon miljömuppe skulle komma och klaga, det tar bort oljefilm direkt på vattenytan.

För att slutligen ge dig ett råd håll koll på oljenivån och kör i sommar, ta sedan beslut i höst om de ska renovera eller det räcker med att fylla på en skvätt olja då och då.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dröjde ett bra tag innan jag hade möjlighet att kolla vidare på detta men jag konstaterade iaf rätt snart, efter att ha kännt och luktat på kylvattnet, att det inte alls var olja utan oförbränd diesel. Fenomenet uppstår vid hög belastning på motorn och jag noterar även att röken är något svart..

Kan det vara dags att justera ventiler? Problem med att göra detta är väl mest att man behöver vara akrobat på hög nivå för att mecka i Sunwindens motorrum..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...